lauantai 30. tammikuuta 2016

Mönsterkonstruktion och tillklippning i tyg

Då var det dags igen för en Fria former-uppdatering och hur det går med det för tillfället. I detta inlägg kommer jag gå närmare in på den sista delen av mönsterkonstruktionsfasen samt tillklippningen av mönsterdelarna i tyg. Först kommer jag dock att berätta om hurdant plagg jag kommer att sy till mitt par, för att var och en som läser detta ska hänga med i vad jag försöker förklara.

Först och främst har jag på bilden nedan försökt mig på att skissa ett sådant plagg jag ska sy åt Antonia. Jag påstår dock på inget sätt att skissens proportioner är rätt och att den skulle göra Antonias plagg rättvisa, men det är i all fall bättre än ingenting när jag ska konkretisera detta textstycke. Jag ska med andra ord sy en ärmlös skjorta med en skärning strax under bysten där tygstycket under skärningen kommer att vara rynkat. Övredelen kommer inte att rynkas någonstans, men den har bystinsnitt på framstycket och axelinsnitt på bakstycket.


När alla ändringar och markeringar ritats in på både mitt och Antonias formade plagg var det dags att klippa till de tvådimensionella mönsterdelarna ur de tredimensionella tygstyckena vi åstadkommit. Detta skedde på så sätt att jag klippte ut mönsterdelarna enligt de linjer jag ritat in på mitt pars formade plagg samt längs med sidsömmen. På så sätt fick jag till, i detta fall, två mönsterdelar till plagget jag skulle sy. Jag hade med andra ord klippt till halva framstycket till plaggets övredel samt halva bakstycket. Den rynkade delen av Antonias blus klipper jag till då jag kommit så långt i arbetet att det är dags att sy fast den delen i det övriga plagget.

I detta skede av arbetet var jag och Antonia med andra ord i ett brytningsskede, vilket innebär att vi mer och mer började ta över arbetet med den andres plagg och därmed byta projekt. Därför kom jag, som jag ovan indirekt berättat, att skapa tvådimensionella mönsterdelar till mitt pars plagg utgående från hennes formade plagg. Jag visar dock nedan två bilder, som förevisar mönsterdelarna till bådas ärmlösa plagg.

Mönsterdelarna till min väst

En del av mönsterdelarna till mitt pars tröja

Då vi tagit oss så här långt i arbetet blev det att plocka fram tygena, som skulle användas till våra plagg, placera dem dubbelt samt nåla fast mönsterdelarna på tyget. Även sömsmånen på en centimeter skulle ritas runt alla mönsterdelar för att sedan kunna klippa ut dem i det riktiga tyget. Här kom jag och mitt par att nåla fast våra egna mönsterdelar på det egna tyget samt rita sömnsmånen runt dem för att sedan klippa ut den andres mönsterdelar i tyg. Med andra ord innebar detta att jag nålade fast min västs mönsterdelar i det tyg västen skulle sys i samt ritade sömsmånen runt alla delar. Jag klippte dock ut Antonias mönsterdelar i tyg och därefter var vi redo att helt ge över arbetet med det egenplanerade plagget till den andra.



Bilderna ovan visar hur mönsterdelarna blivit utplacerade på tyget samt när de precis blivit utklippta. Tyget till detta plagg kommer från en gammal rock.

Bakstycket
Framstycket

Bilderna ovan visar den tunikaliknande tröjans fram- och bakstycke, vilka kommer ovanför skärningen. Pilarna på bilderna visar var insnitten kommer och tittar man riktigt noga på bilderna ser man även var jag placerat nålarna för insnitten, för att jag ska veta hur mycket jag ska sy in då det är dags för det. Som jag redan tidigare nämnt blir det bystinsnitt på framstycket och axelinsnitt på bakstycket av plagget och det är dessa sömmar som ska sys till först när jag sätter igång med själva sömnadsprocessen, men det tar jag upp en annan gång.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti