perjantai 1. tammikuuta 2016

Mina mål för 2016

Efter gårdagens inlägg blev jag igen riktigt taggad för att blogga igen, så även idag kommer ni att få ta del av ett inlägg. Jag kommer att redogöra för de mål jag satt upp för 2016. Dessa mål har jag gjort tydligare och konkretare än tidigare år, vilket underlättar tillbakablicken om ett år. Trots det behåller jag från tidigare år en viss kategorisering av målen, där liknande mål hamnar under samma överkategori. Jag erkänner också att vissa mål är ganska samma som ifjol, men skit samma liksom. Lite uppdatering skadar inte.

Skolan.
Vad gäller skolan har jag ett mål och det ser ni här nedan. En del studiepoäng och massa jobb fattas än, men det ska gå.

- bli klar med mitt kandidatarbete och ta ut min kandidatexamen

Hälsa.
I år har jag slagit ihop föregående års kategorier psykisk hälsa och fysisk hälsa till en kategori, som jag valt att benämna hälsa. Här har jag samlat de mål jag vill jobba med under året och som tangerar hälsa.

- att upprätthålla eller förbättra den psykiska hälsa jag har idag
- att vara snäll och ärlig mot mig själv
- strunta i att försöka vara mer social än vad jag egentligen är och därmed slippa en del ångest kring det
- bli vegetarian på heltid
- sockerfritt år
--> 1 gång/månad är det dock okej att "sockersynda" samt "köttsynda" 
- träna mer, hårdare och varierat (t.ex. intervallträning, hemmagym och simning)

Sociala medier.
Jag blir rätt ofta störd på att jag lägger ner så mycket tid på sociala medier. Därför är mitt mål här att jag ska minska på användningen av facebook, instagram och spotify. Jag ska även läsa färre bloggar och överlag använda internet mindre. Som ett första steg i detta loggade jag ut från mobilens applikationer för facebook, instagram och spotify imorse, för att göra det mera svåråtkomligt för mig att ta mig in på dessa program. Än avslutar jag dock inte helt dessa konton, utan loggar enbart ut, pausar och ser hur det går och känns. Samtidigt har jag också några mål för bloggen, av vilket ett är att kategorisera inläggen klart. Resten förblir hemliga tills jag löst några praktiska problem kring dessa mål och därmed ser vad de resulterar i.

Avklara projekt.
Samma punkt som åren innan, men det behövs. Under 2015 har jag dock blivit bättre på att avsluta projekt i snabbare takt än jag påbörjat nya, men än finns det halvfärdiga arbeten att fixa klart. Dem ska jag ha klara vid årets slut samtidigt som jag gärna skulle vilja påbörja några nya, större, projekt.

Halvfärdiga arbeten:
- måla betongkrukor
- måla pinnstolar
- stickade julprydnader
- virkad väst
- reparera de kläder som är i behov av det
- renskriva recept + mappa dem
- hemligt skrivprojekt 

Idéer till nya projekt:
- gipsprojekt
- sticka pippitröja
- inreda bastukammaren för att göra den mera hemtrevlig
- korsstygnsarbete med något citat

Prova något nytt.
En till punkt från ifjol, men ibland behöver jag helt enkelt prova på något nytt. Detta för att få lite ombyte i vardagen och därmed inte fastna i gamla mönster. Att prova på något nytt kan vara av olika slag och storlek och av vilka följande är några förslag på sådant:

- rullskidning
- någon kampsport
- inomhusklättring
- amatörteater

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti