keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Människan och miljön - Fria former

Från och med idag kommer ni att hitta en ny kategori på denna blogg. Kategorin kommer att gå under namnet Människan & miljön - Fria former och utgör en del av en kurs jag går i skolan nu. Kursen heter just Människan och miljön och deluppgiften Fria former.

Varför tar jag upp detta i min blogg då överhuvudtaget? Inom deluppgiften Fria former skulle vi nämligen dokumentera vår slöjdprocess i bloggformat endera i en riktig blogg eller som Word dokument eller vad vi nu kände att passade oss bäst. Jag valde såklart att dokumentera slöjdprocessen här i min riktiga blogg, men under egen kategori. Någon vecka framöver kommer ni med andra ord att få ta del av vad jag håller på med i skolan. Detta är förstås bara en bråkdel av vad vi håller på med, men ändå.

Vad är då en slöjdprocess? Efter snart tre år av textillärarstudier har jag i alla fall lärt mig en sak och det är vad en slöjdprocess är i och med att det blivit inbankat i hjärnan på oss studerande sedan dag ett och tagits upp i otaliga sammanhang och kurser sedan dess. En slöjdprocess, eller elevens slöjdprocess, handlar om en process från första idé till färdig produkt så där kort sagt. Processen börjar med en idé och fortsätter med planeringsskedet där man skissar och utvecklar sin idé samt planerar själva tillverkningsskedet av produkten ifråga. Tredje steget är själva tillverkningsprocessen och slutligen utvärderar man hela arbetet från första idé till slutlig produkt. Det var en kort summering av slöjdprocessen utan att ha kollat desto närmare i någon litteratur denna gång.

Nu ska jag sluta svamla och försöka få ihop följande inlägg i samma kategori. I det inlägget kommer jag att ta fasta på vad vi gjorde under första lektionen samt hur jag förberedde mig för den andra lektionen, som vi har imorgon.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti