perjantai 15. tammikuuta 2016

Lektion 2 - Provning

 Under gårdagens kurstillfälle, som var den andra i ordningen, var det provning av det som tidigare formats och sytts som gällde. Detta för att var och en skulle bli säkerställd om att den egna formningen på provdockan även passade en själv, vilket var en himla tur då min provdockas mått var aningen mindre än mina. Formningen kommer, som jag redan tidigare nämnt, att leda till ett mönster, som ska användas till det ärmlösa plagg Fria former-projektet slutligen leder till. Då är det förstås viktigt att det som formas på provdockan även passar en själv.

Först skulle dock ärmhålet och halsringningen formas och klippas större för att underlätta själva provningen. När jag sedan provade mitt "halvplagg" visade det sig, precis som jag anat, att sidosömmen sytts in för mycket, vilket gjorde plagget för tajt. Därmed fick jag börja med att sy ut sidosömmen flera centimeter för att provningen skulle lyckas bättre.

Framstycket justerat

Den andra provningen gick därmed också gynnsammare, då mitt "halvplagg" satt bättre på mig. Tillsammans med en studiekompis och vår lärare kunde vi dock konstatera att några små justeringar behövdes ännu göra för att min modell skull bli komplett. Ärmhålet skulle klippas större, sidosömmen skulle tas in en centimeter under armen och det undre insnittet framtill flyttades lite längre ner. Efter att dessa justeringar gjorts blev det en tredje och sista provning för att se om allt satt som det skulle och det gjorde det. Till och med axelsömmen satt bra, som jag var orolig för innan att den inte var som den skulle. Tyvärr glömde jag dock bort att ta någon bild av när jag var i farten med att prova.

Bakstycket var ganska bra som det var

Dessutom hann jag också hjälpa en studiekompis när hon provade sitt plagg, vilket var lärorikt. Sådana situationer brukar vara en ögonöppnare för mig i alla fall. Med ögonöppnare menar jag att jag ser slöjdprocessen ur en mera didaktisk synvinkel då, eller lärarsynvinkel för att uttrycka det lite enklare, än vad jag annars gör.

Tills följande kurstillfälle ska var och en ha bestämt hurdant plagg man vill sy upp samt ha införskaffat material till det. Jag har velat mellan några olika ärmlösa plagg, men det börjar mer och mer luta mot en väst. Här nedan kan ni se några inspirationsbilder.

Bildkällorna hittas härhär och här.

Under gårdagens pass kom jag slutligen fram till att det är i Fria former-projektet vi ska sy varandras plagg. Just nu är vi bara i planeringsfasen av arbetet, där vi också konstruerar mönstrena själva till det ärmlösa plagg, som vi vill att vårt par ska sy åt oss. Om jag förstått det hela rätt, vill säga.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti