perjantai 15. tammikuuta 2016

Lektion 1 - Formning

Under måndagens kurstillfälle i Människan och miljön satte vi igång med kursens första projekt, Fria former. Projektet går ut på att sy ett ärmlöst plagg i återanvänt material för övrekroppen. Istället för att använda ett kommersiellt mönster till plagget från en sömnadstidning, som till exempel Suuri Käsityö eller Burda, ska alla skapa varsitt mönster själv genom formning på en provdocka. Att skapa mönster på detta sätt är något helt nytt för mig och därför lite spännande.

Framstycket format

Därmed blev själva formningen måndagens tema. Det hela började med att alla parvis måttade varandra (byst-, midja- och höftmått) för att hitta varsin provdocka, vars mått stämde överens med de egna så långt som möjligt. För att sedan kunna börja själva formningen på provdockan behövdes en massa nålar och två rektangulära tygstycken, ett som skulle bli halva framstycket och ett som skulle bli halva bakstycket.

Bakstycket format

Formningen var, som det redan tidigare nämndes, helt nytt för mig och därför tappade jag den röda tråden ganska ofta när det gicks igenom och jag samtidigt skulle forma framstycket på min egen provdocka. Därför blev jag tvungen att nåla om vissa steg för att få det rätt, vilket inte alltid var så enkelt. Jag hann forma framstycket klart innan det var dags att avsluta dagens pass och gå hem.

Sidosömmen formad

Ett par dagar senare for jag iväg till skolan igen för att på egen hand forma bakstycket samt sy det som skulle sys klart tills följande pass samma veckas torsdag. Formningen av bakstycket gick både lättare och fortare än framstycket och jag fick dessutom ta det hela i min egen takt med hjälp av ett instruktionspapper, som blivit utdelat under måndagen. När formningen var klar satte jag igång med att sy insnitten framtill och baktill samt axelsömmen och sidosömmen. Efter att jag sytt klart och var någorlunda nöjd med det jag åstadkommit, trots att jag egentligen tyckte att mitt "halvplagg" var jättefult, packade jag ihop mina saker och yrade hemåt.

Alla väsentliga sömmar sydda

Känslan efter dessa två tillfällen var minst sagt konfunderad. Vid genomgången av hela kursinnehållet hade jag förstått att Fria former gick ut på att var och en själva skulle planera ett plagg, som någon kurskamrat sedan skulle sy upp åt en. Men plötsligt formade alla sina egna mönster och det verkade som om vi skulle sy upp de riktiga plaggen själva i slutändan ändå. Jag hängde inte riktigt med vad tanken egentligen var och bestämde mig för att nästa pass försöka ta reda på vad som gällde. Jag började sedan också fundera på axelsömmen jag sytt. Den blev nog inte alls bra då den hängde så konstigt på provdockan och jag tog antagligen in för mycket i sidosömmen i samband med att jag sydde. Dessa funderingar valde jag ändå att lämna tills nästa kurstillfälle och reda ut då.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti