perjantai 8. tammikuuta 2016

Halvtids-vegetarian

Det finns ett inlägg jag länge tänkt skriva, men som bara inte blivit av på grund av den hektiska hösten 2015. Idag tänkte jag därför ta tag i saken och dela med mig av mina tankar kring en grej, som blivit en del av min vardag under hösten och som även kommer att vara en del av min vardag framöver. Nämligen mitt val att radikalt minska på köttkonsumtionen, speciellt det röda köttet, och en dag kanske bli vegetarian på heltid.

Vi tar det från början. Tanken om att någon gång bli vegetarian har jag haft länge, men det har aldrig blivit något mera än just en tanke. Hur och när denna fundering föddes inom mig har jag ingen aning om. Dels kan det bero på att farmors tankar och handlingar om att äta och leva så rent som möjligt påverkat mig under min uppväxt, dels blir jag ofta frustrerad över att det ska ätas kött morgon, middag, kväll och får kött upp i halsen på mig av all köttfrustration. Dessutom är min matrepertoar vad gäller kött inte så stor.

Tanken om vegetarianism låg igen i lä under första halvan av fjolåret då jag av en slump kom över denna artikel, som behandlar kopplingen mellan vitamin B12, kött och akne. Det jag läste fick mig att fundera en extra gång på att bli vegetarian, i och med att jag i flera års tid lidit av akne samt på grund av mina tidigare vegetarianismtankar. Sommaren gick och funderingarna på det jag läst gick heta ibland. Plötsligt kände jag det tydligt och klart, det var nu eller aldrig jag skulle minska på mitt köttätande.

September kom och efter lägerskolaveckan i Äkäslompolo bestämde jag mig för att börja göra en del förändringar i min kosthållning. Jag lämnade bort det röda köttet så gott som helt, fisk och fågel valde jag dock att fortsätta äta tillsvidare. Samtidigt minskade jag även radikalt på användningen av mjölkprodukter samt lade in mera frukt och grönsaker i min mat.

Hösten har därmed ibland varit en utmaning i matväg, när de gamla maträtterna inte längre uppfyllde funktionen och nya har prövats. Men det har varit intressant och kul att få testa på nya maträtter jag annars inte hade provat på och än finns det många nya vegetariska maträtter jag vill smaka på. Trots en del funderingar kring nya maträtter så här i början är det röda köttet inget jag saknar och det har varit relativt lätt att lämna bort det. Samtidigt har jag mer och mer även lämnat bort fisk och fågel ur maten.

Att jag levt som halvtids-vegetarian under hösten har enbart haft sina fördelar. Jag har varit mycket piggare och haft en helt annan ork en tidigare. Min energi har räckt från morgon till kväll och jag har inte en enda gång i höst haft matkoma efter att jag ätit, vilket jag tidigare ibland hade. Dessutom blev min akne, som efter lägerskolan i september var värre än på länge, sakta, sakta bättre. I dagsläget är aknen bättre än någonsin. Stora, röda finnar har jag inte haft på en längre tid och de små dyker upp allt mer sällan de också. Ärren kan jag leva med. Att gå utan smink på offentliga ställen var otänkbart tidigare på grund av mitt finniga ansikte, men nu kan jag göra det om jag är för lat att sminka mig någon dag och den känslan är obeskrivlig.

Sammantaget har denna kostförändring enbart fört gott med sig och jag tänker förstås fortsätta på samma linje. Det nya är att jag i och med detta inlägg gör mitt beslut officiellt (har tidigare nämligen inte berättat om detta för så många), minskar ytterligare på köttätandet i alla former samt läser på mera om vegetarianism för att bli bättre påläst om och insatt i ämnet. Kan inte säga annat än att jag äntligen hittat en kosthållning som passar mig och mitt liv väldigt bra och som jag också mår bra av.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti