lauantai 31. lokakuuta 2015

Tack oktober, nu drar vi vidare in i november

I början av oktober gjorde jag en lista till mig själv som jag kallade för Oktoberplaner. Jag kategoriserade listan i fyra kategorier (slöjdprojekt, blogginlägg, skolarbeten och träning) och listade under varje gruppering allt jag ville få gjort under oktobermånad inom just det specifika området. Nu när oktobers sista dag håller på att lida mot sitt slut ser jag tillbaka på min lista och sammanfattar hur det gått.

Det finns två kategorier vars uppgifter har varit mycket roligare att göra klart än de resterande två. Jag menar förstås slöjdprojekts- och blogginläggskategorierna. I båda kategorierna hade jag listat sex punkter på vad som ska vara gjort inom oktober och fem av de sex punkterna har blivit gjorda inom utsatt tid inom båda områdena. Där får jag helt enkelt klappa mig själv på axeln för ett bra utfört jobb.

De två andra grupperingarna, träning och skolarbeten, har det däremot inte gått lika fint med. I träningsväg hade jag tänkt satsa på två styrkepass och två konditionspass per vecka. Istället blev det ett styrkepass på hela månaden och mest lugna promenader i konditionsväg. Bättre planering heter nog nyckeln till bättre framgång inkommande månad, för det har i alla fall funkat förr. Att schemalägga vad jag ska göra när gör det lättare för mig att faktiskt få gjort det jag ska inom utsatt tid.

I skoluppgiftsväg hade jag också listat sex uppgifter, som skulle vara gjorda inom oktober. Ikväll kan jag konstatera att ingen av uppgifterna har blivit helt klara. Hälften av uppgifterna har jag börjat på med och kommit en bra bit påväg, men resten har bara lämnat. Positivt är dock att jag tagit tag i en uppgift jag inte hade med på listan och som jag skrivit klart första versionen av.

Hur blir det med november då? Vad är det tänkt att jag ska få gjort då? Inom kategorierna slöjdprojekt, blogginlägg och skolarbeten flyttar jag helt enkelt det som blev ogjort i oktober till novembermånads lista. Dessutom fyller jag på skolarbeteskategorin med sådana arbeten som inte var med i oktober och som har deadline inom de närmaste veckorna från översiktslistan, dit jag skriver upp alla skolarbeten vartefter det droppar in nya. Dessutom försöker jag ha igång ett par olika slöjdprojekt för att inte tråka ut mig helt med alla skolarbeten. Jag har på gång några projekt, vilka jag ska slutföra inom november. Bland blogginläggen skriver jag ner idéer till nya inlägg för att inte köra fast när jag väl ska skriva. Gällande träningen är planeringen a och o för min del för att passen ska bli av. Dessutom vill jag ta i mer gällande träningsintensiteten, för det blev rätt lamt nu i oktober.

Sammanfattningsvis har jag sju nya idéer till publicerbara blogginlägg, fem slöjdprojekt att avklara, åtta skoluppgifter att färdigställa samt komma framåt på mitt kandarbete. I träningsväg ska jag fortsättningsvis köra på med tre till fyra pass per vecka plus vardagsmotionen.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti