perjantai 16. lokakuuta 2015

Från pannlappar till väskor

Det är länge sedan jag visat er vad jag har hållit på med för syprojekt, men nu tänkte jag ta mig tiden att göra det i och med att jag fått klart flera projekt den senaste tiden. Dessutom utnyttjade jag mina föräldrar att agera fotograf- och modellhjälp när de var här i helgen för att få projekten dokumenterade. Tyvärr glömde vi att fotografera två mössor i trikå, vilka jag sydde i veckan, så dem får ni se senare. Därmed har jag gjort klart alla de produkter jag planerat att få klart inom oktober månad, förutom ett.

De första produkterna jag vill visa er är två virkade pannlappar. När jag började virka dessa i somras hade jag ingen aning om vad lapparna skulle bli till, utan det handlade mera om att jag ville pröva på att virka en annan typ av mormorsrutor än jag är van med efter att ha hittat ett intressant mönster på Pinterest. Min kompis E förslog därmed att jag kunde virka en väska och det var tanken också efter det, men någonstans under vägen ändrade jag mig och resultatet blev två pannlappar av restgarner. Pannlapparna är gjorda av dubbla mormorsrutor och jag har använt mig av 7 Bröder-garn och virknål nummer 4 i detta projekt.



Följande produkt är en försenad födelsedagspresent, som mamma fick i helgen. I början var jag och pappa inte riktigt överens om vad vi skulle ge mamma i present, men efter en del diskussioner kom vi fram till att det fick bli en väska där bådas önskemål har tagits i beaktande. Orsaken till varför vi gav mamma denna väska i present är att hon inte har någon ordentlig påse/väska att frakta sina mataskar i när hon åker till jobbet. Istället kånkar hon sina askar i en stor matkasse av tyg, vilket inte är helt praktiskt. Materialet som jag använt i denna väska är bomullstyg (om jag inte är helt ute och ror) samt denimtyg. Insidan är fordrad med inplastat tidningspapper.








Likaså är tröjan nedan en försenad födelsedagspresent. Inte åt mamma denna gång, utan pappa. De t-skjortor han använder till vardags är rätt slitna och därför var valet av födelsedagspresent enkelt. Två likadana t-skjortor i trikå. En röd och en blå, som han fick redan tidigare. Nästa gång jag åker hem får jag ta och kolla om min far faktiskt är så sned som han verkar i den nedre bilden eller om det endast är fotografen som inte fått till en bra bild.






Slutligen visar jag er en mössa jag stickat i dubbelt garn. Jag började med mössan redan förra julen, men det blev att dra upp den ett par gånger på grund av att jag inte blev nöjd. Tredje gången gillt får jag säga nu i och med att jag nu, tredje gången, blev nöjd. Jag har använt sexans stickstickor samt röd och svart 7 Bröder-garn.






Vad tycker ni om dessa produkter?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti