keskiviikko 28. lokakuuta 2015

En tillbakablick på sommarlistan

Hallå i stugan!

Ikväll tänkte jag ta en tillbakablick på den sommarlista jag fyllde i, i början av sommaren. I höst har jag nämligen kommit på mig själv att läsa igenom den ett par gånger och så här i efterhand är det rätt underhållande att läsa om mina tankar kring hur jag ville att sommaren skulle bli. Nu när sommaren för länge sedan är slut vet var och en hur den egna sommaren blev och därför tänkte jag ta och kommentera några av punkterna på sommarlistan. Vill ni läsa listan i sin helhet hittar ni den HÄR.

Tre saker du vill göra i sommar.

13.06.2015: Satsa på träningen och kosten nu när jag har lite mera tid, bekanta mig med Kökar och få gjort klart halvfärdiga syprojekt bland annat.

28.10.2015: Vad ska jag säga? Mina mål för sommaren 2015 lyckades med varierande framgång kan jag konstatera så här i efterhand. Jag hann träna rätt bra i sommar och ibland körde jag med längre träningspass än jag annars är van med. Där får jag med andra ord godkänt. Med kosten gick det å andra sidan käpprätt åt skogen mestadels av tiden. På något sätt lyckades jag ändå gå ner ett och ett halvt kilo under sommaren, så allt kunde nog inte gå riktigt fel ändå. Kökar hann jag ju verkligen bekanta mig med och det har jag skrivit två inlägg om också. Inläggen hittar ni här och här ifall ni vill läsa. Gällande syprojekten fick jag klart tre projekt, men påbörjade minst lika många, som inte blev klara. De flesta som inte blev klara i somras har jag dock färdigställt under hösten och de flesta har ni fått se här på bloggen för något inlägg sedan.
 
Tre saker du INTE vill göra i sommar.

13.06.2015: Stressa, ha tråkigt och sitta för mycket framför dataskärmen.

28.10.2015: Med denna punkt har jag lyckats bra måste jag faktiskt säga, för jag har varken stressat eller haft tråkigt i sommar. Framför dataskärmen har jag dock suttit en del i och med att jag bloggade aktivare än annars i somras när jag en gång hade tid.

Vad blir din sommarplåga 2015?

13.06.2015: Svårt att säga, så det återstår att se.
28.10.2015: Det blev några sommarplågor i år, men endast i låtväg. Följande fyra låtar lyssnade jag på ganska frenetiskt i somras och därav får de representera mina sommarplågor sommaren 2015. Vilka låtar som blev officiella sommarplågor har jag faktiskt ingen aning om. Lyssnade nämligen största delen av sommaren på Radio Vega och de spelar ju, som känt, inte de modernaste låtarna.





 Vilka böcker ska du läsa?

13.06.2015: Just nu läser jag Syskomakaren av Lisa Jewell, så den ska jag läsa ut. Sedan får jag se vilken bok det blir av dem jag har på lager.

28.10.2015: Om jag inte kommer helt fel ihåg var också Syskonmakaren den enda bok jag läste under sommaren. Fram till sommaren hade jag haft ett bra läsflow och läst ungefär en bok per månad och målet var att under detta år läsa sammanlagt 12 böcker, men efter att jag läst ut Syskonmakaren kom jag ur mitt läsflow och öppnade knappt en skönlitterär bok under några månader. När jag väl öppnade och försökte läsa så tog det stop rätt fort. Nu har jag dock hittat tillbaka till mitt läsflow och hittat en riktigt bra bok att läsa, en kriminalroman av Liza Marklund tänka sig! Paradiset heter den.

Har du tänkt besöka några särskilda platser?

13.06.2015: Jag har hunnit vara redan en gång in till stan (Mariehamn), men har tänkt åka minst en gång till i sommar dit. Sedan ska jag också försöka få in ett Stockholmsbesök och en vända hem till Österbotten. Det sist nämnda kan dock bli svårt att förverkliga innan mitt arbetskontrakt tar slut i augusti.
28.10.2015: Mariehamn hann jag besöka sammanlagt fyra gånger under sommaren och det var det enda stället jag faktiskt besökte av de tre ställen jag nämnde i början av sommaren. Både ett Stockholms- och Österbottenbesök fanns i planerna under något skede av sommaren, men det kom en del käppar i hjulen och besöken uteblev. Istället idkade jag närturism och besökte både Sottunga och Föglö och lika trevligt var det.
 
 Har du tänkt utmana dig själv i sommar?

13.06.2015: Ja! Att få bättre kondition inför höstens en kurs i skolan i form av lägerskola i Äkäslompolo.

28.10.2015: Om jag fick bättre kondition under sommaren tror jag knappast, men jag uppehöll i alla fall den kondition jag haft. Å andra sidan förberedde jag mig inför lägerskolveckan genom att ett par gånger gå Kökars naturstig ensam. Detta för att bli mer bekväm med att vistas i naturen ensam samt för att lättare våga ta ut barn i naturen, men också för att påminna mig om och bli vanare med att gå i en mer varierad terräng än vad promenader längs med landsvägar är. Med andra ord blev knappast den fysiska konditionen bättre, men den mentala biten desto mer.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti