maanantai 19. lokakuuta 2015

En österbottning på Åland - del 6

Nu när höstrusket och -mörkret är här tänkte jag ta och dela med mig av den sjätte och sista delen i min bloggserie om Åland. De tidigare delarna har handlat om mina upplevelser och funderingar kring det åländska öriket, som jag återvände till över sommaren efter två års frånvaro. Denna sista del kommer att vara en sammanfattning av både sommaren och bloggserien.


Till att börja med tänkte jag göra både er och mig påminda om vad de olika avsnitten i bloggserien En österbottning på Åland handlade om genom en kort sammanfattning. Jag börjar med del ett, som handlade om några aha-upplevelser jag fick om Åland under ett par jobbdagar i juni. Första delen ska därmed också läsas med en stor nypa humor. Del två hittas här och kom istället att handla om sommarens första Mariehamnsbesök och de tankar besöket gav upphov till. Det var nämligen första gången jag besökte staden efter att jag flyttade därifrån och dagen gav mig några värdefulla insikter om min Mariehamnstid. Det tredje avsnittet, som jag delade upp i del 3.1 och del 3.2 på grund av den stora mängd material jag publicerade, berörde i sin tur Kökars sevärdheter och aktiviteter. Jag kunde konstatera att det i alla fall sommartid finns massor att se och göra på Kökar i förhållande till dess storlek. I del 4 turistade jag istället en annan skärgårdskommun, nämligen Sottunga. Det blev en trevlig förmiddag i Finlands minsta kommun med besök till bland annat kyrkan och bybutiken. I det femte och näst sista avsnittet blev det ett besök till Föglö. 54 cyklade kilometrar senare var jag hemma igen och mäkta stolt över mig själv att ha klarat av att cykla en sådan sträcka på en dag och dessutom hunnit i tid till alla färjor. Nu är jag då här, med den sjätte och sista delen, som ska försöka representera en sammanfattning av sommaren och bloggserien.


När vi nu tittat närmare på vad de olika avsnitten handlade om, kanske ni funderar varför jag överhuvudtaget bestämde mig för att göra en bloggserie om Åland? Låt mig förklara. Idén föddes under en helt vanlig arbetsdag i juni, efter att under några jobbadagar fått en del aha-upplevelser om det åländska öriket. Ganska fort stod det klart att dethär måste jag skriva ett inlägg om på bloggen och det tog inte länge förrän jag hade bestämt mig för att göra en hel bloggserie om Åland under sommaren. När jag fick denna idé hade jag material till endast det första inlägget i serien, men var ändå inte orolig för att det inte skulle bli fler inlägg. Det löser sig tänkte jag och det gjorde det ju. Från första början var min tanke att En österbottning på Åland inte bara ska handla om vardagliga ting, utan de ska ha en tanke bakom och vara trevliga att läsa och det hoppas jag att jag lyckats med!



De olika delarna i serien kom därmed att främst att handla om de dagsutflykter jag gjorde under sommaren och vilka funderingar jag haft under dessa dagar. Det är nämligen dagar som dem, när jag kommer bort från vardagen, som de bästa idéerna och tankarna dyker upp. Det var antagligen därför jag också kom på idén att besöka både Sottunga och Föglö under sommaren.


Så här i efterhand kan jag med handen på hjärtat konstatera att det blev en riktigt bra sommar på Kökar till slut och jag hoppas att det synts i mina inlägg hur mycket jag faktiskt njutit av att få komma bort från Österbotten ett tag. Innan sommaren kände jag mig nämligen rätt insyltad med Vasavardagen och längtade ibland att komma bort ett tag för att få en nytändning med tillvaron. Och det blev det verkligen. Jag hade ett jobb jag trivdes bra med och trevliga kollegor. De lediga dagarna försökte jag dessutom spendera effektivt med att göra sådant jag gillar.


När jag kom bort från den vanliga Vasavardagen hann jag äntligen tänka igenom min livssituation ordentligt, för det var något jag känt att jag inte hunnit med på ett bra tag innan sommaren anlände. Under sommaren tog jag mig också tiden att göra det genom att fundera på var jag är nu i livet, vad jag egentligen vill med det samt hur jag ska gå tillväga för leva det liv jag drömmer om. Samtidigt har jag även blivit mycket tryggare i mig själv och vågar stå upp för mig själv på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har nämligen nästan helt slutat att bry mig om vad andra tycker och tänker om mig och därmed släppt i stor utsträckning den mur jag en gång i tiden byggt runt mig så starkt. Att komma bort från den vanliga vardagen en tid gjorde helt enkelt att jag såg mig själv och mitt liv i nytt ljus.



Samtidigt som jag både fått uppleva och utvecklas mycket under sommaren har jag också hittat ett nytt intresse för naturen. Jag har plötsligt börjat tycka att det är intressant att försöka komma underfund med olika fågelarter samt lyssna på Naturväktarna i radio. Att jag dessutom skulle gå en sju kilometer lång naturstig helt ensam fanns nog inte i min vildaste fantasi när jag åkte ner till Kökar i och med att jag tidigare varit skraj för att vistas ensam i naturen. I sommar har jag med andra ord blivit bekvämare med att vistas ute i naturen och också insett hur fantastisk den är!


För att sammanfatta detta inlägg om min sommar på Kökar funderade jag på vilket eller vilka ord som beskriver sommaren bäst. Efter några dagars fundering var det två ord som stack ut från mängden, LYCKA och TACKSAMHET, för det är precis det jag känner för sommaren 2015.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti