torstai 22. lokakuuta 2015

Äkäslompolo

I månadsskiftet augusti-september var jag och ett gäng medstuderande på lägerskolakurs i Äkäslompolo, vilket jag nämnt i något tidigare inlägg. Vi åkte upp en fredag för att avverka förlägret, som pågick hela helgen. Under detta förläger gick vi de vandringar vi skulle gå under den egentliga lägerskolveckan, testade på olika övningar, pluggade växt- och djurarter samt planerade den kommande veckans program.

På måndagkväll började den riktiga lägerskolan då skolklasserna äntligen anlände till Äkäslompolo. Jag och två av mina medstuderande höll i trådarna för två kvällsprogram samt vandringarna och de övningar vi genomförde under färden med den skola vi var med.

Vi kom att vandra Pirunkuru och Kesänki en dag och Kellostapuli den andra dagen. På onsdagen besökte vi även naturcentret Kellokas. Den sista vandringsdagen besteg vi Ylläs, för att ta gondolerna ner och åka vidare till Äkäsmylly.

Det var en intensiv, lärorik och rolig vecka uppe i Lappland och jag skulle gärna åka upp och vandra någongång igen! Till sist en hel hop med bilder från vandringarna.


 Förlägrets första vandring kantades av ett disigt och gråmulet väder, men ack så vackert det var ändå.



Det här med att fotografera vattendrag blev en favoritsyssla för flera av oss studerande under förlägret,
därav det stora antalet bilder med vattenmotiv.





Bilden ovan och nedan är tagna uppe på Kellostapuli.


En fotopaus vid Kesänkijärvi, som stod spegelblank vid vårt besök.



Ett par bilder från vandringen längs med Pirunkuru, som enligt mig var veckans absolut tyngsta vandring.



Kesänkivyer.





Under veckan i Lappland såg vi flera renar.


Dessa statyer, som jag förälskade mig i, gick att beskåda vid Kellokas naturum.



Till och med höjdrädda jag tog mig upp på Ylläs till fots och ner med gondol.
En del av vandringsgänget tyckte att bestigningen av Ylläs var veckans tyngsta vandring.
Pirunkuru var värre, mycket värre, om man frågar mig.


Äkäsmylly.


Denna söta lada fanns till påseende vid Äkäsmylly.


Och avslutningsvis en till bild med spegelblankt vatten.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti