torstai 13. elokuuta 2015

En god sömnrutin

Från början hade jag tänkt publicera detta inlägg redan i början av veckan, men ibland kommer det annat emellan och jag hoppas att ni har överseende med detta. Bland annat gårdagens äventyr ska ni få ta del av så småningom här på bloggen, men idag ska jag i alla fall prata om sömnrutiner.

Under sommaren när jag inte behövt stressa över studier och att hålla deadlines har jag istället fokuserat på att bättre lyssna på min kropp och dess signaler samt hur olika yttre faktorer påverkar kroppen. De yttre faktorerna har jag sedan också experimenterat med för att se hur de i större eller mindre mängd påverkar min kropp och mitt välmående. Ett sådant experiment hittar ni här, där jag skrev om hur mitt matintag påverkar min akne. Ett annat experiment (engångsexperiment) handlade om hur mycket laktos jag tål. Det tredje experimentet har handlat om min sömn och att hitta en god sömnrutin, som passar just mig.


I sommar har nämligen mina sömnrutiner gått väldigt mycket upp och ner, vilket inte alla gånger varit skonsamt för orken och psyket följande dag. Sovspektrumet har varit allt från att vaka till närmare två på natten innan jag somnat till att jag somnat inom loppet av fem minuter när jag väl släckt lampan på kvällen.

När mina sömnrutiner var som mest upp åt helskotta och den onda cirkeln endast blev värre, var jag tvungen att göra något åt saken. Därför satte jag väckning ungefär samma tid varje morgon och tvingade mig upp oberoende hur trött jag var på morgonen och hur sent jag somnat kvällen innan. Småningom började jag få ordning på mina sömnavanor och någonstans där insåg jag en viktig sak.

Jag började fästa min uppmärksamhet på när jag var som tröttast på kvällen och försökte mig på att börja sova den tiden. Nu har jag i cirka en månads tid börjat sova kring 22.00 nästan varje kväll och somnat så gott som direkt, med undantag för några kvällar. Går jag och lägger mig denna tid vaknar jag också pigg och glad på morgonen en tid som passar mig oberoende om det är jobbdag eller ledig dag. Oftast i alla fall, vill säga, för visst hinner Nukkumatti ibland åka iväg innan jag är klar för läggdags.

Förstå mig rätt, jag har en börja sova-tid och en uppstigningsttid jag eftersträvar att hålla oberoende veckodag och som passar just mig. Ändå är jag inte den som slaviskt håller dessa tider, utan kan kringgå dem ifall det är inplanerat en tjejkväll eller dylikt.


Typen ovan är en annan som också har sina sömnrutiner på det klara.

Förutom att jag hittat dessa tider, som tycks passa just mig, har jag också funnit andra faktorer som påverkar hur fort jag somnar på kvällen och hur gått jag sover på natten. Dessa faktorer är skärmtid, avslappning och fysisk aktivitet. Sitter jag för länge framför datorskärmen eller telefonskärmen för nära inpå läggdags har jag också svårt att somna i och med att skärmtiden gör mig enbart piggare. Därför försöker jag reducera den till ett minimum de två sista timmarna innan läggdags och istället satsa på avslappning och att varva ner bland annat. Vilken avslappningsmetod som är bäst tänker jag inte gå närmare in på, utan var och en får ta reda på vad som passar en själv bäst. För mig kan det variera från kväll till kväll vad som passar mig bäst. Ibland räcker det med att läsa en god bok en stund, lyssna på radio och sticka/virka något enkelt, skriva dagbok eller sätta mig ute en ljummen sommarkväll och bara njuta av tystnaden och låta tankarna komma och gå. Även hur fysiskt aktiv jag varit under dagen påverkar min nattsömn.

Att plötsligt bli medveten om vilka sömnrutiner som passar mig bäst och sedan också tillämpa dem i praktiken gör att jag är mycket mer harmonisk och balanserad i min vardag än jag annars skulle vara. Jag orkar bättre i vardagen både fysiskt och psykiskt när min kropp fått den vila den behöver. När jag sovit gott är jag också mer sällan kritisk mot mig själv eller apatisk, bland annat.

Förstå mig rätt här också, vilan är inte den enda faktorn som påverkar hur bra jag orkar i min vardag, utan endast en av många bidragande orsaker. Ändå är den ack så viktig i och med att kroppen återhämtar sig under sömnen och processar det som hänt under dagen. Belönar jag min kropp med tillräcklig vila när den behöver det, belönar den mig med en pigg kropp och ett piggt sinne.

Sammanfattningsvis får ni texten i kortversion här nedan med mina bästa tips för en god sömnrutin:
- Stig upp och gå och lägg dig ungefär samma tid varje dag oberoende om det är vardag eller helg
- Sov ungefär lika många timmar varje natt
- Testa dig fram till hur många timmar just du behöver sova/natt och vilken som är din optimala uppstigningstid respektive insomningstid
- Reducera skärmtiden till ett minimum de sista timmarna innan du går och lägger dig
- Gör någon avslappningsövning innan läggdags och som du känner att du har nytta av och även njuter av
- Var fysiskt aktiv under dagen

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti