lauantai 1. elokuuta 2015

13 fakta om mig

Idag tänkte jag erkänna 13 fakta om mig själv, som ni kanske inte visste.

1. Jag har alltid varit en utpräglad morgonmänniska. Att stiga upp någorlunda tidigt samt gå och lägga mig någorlunda tidigt är min melodi. Jag släcker lampan senast vid 22 och en ledig dag stiger jag upp någon gång mellan halv åtta och halv nio, jobbdagar blir det förstås tidigare.

2. Som jag nämnt tidigare är jag inget stort fan av frukost och skulle därför aldrig kunna tänka mig att äta gröt till frukost. Bara tanken på det får det att vända sig i magen på mig. (Visst har jag någongång ätit det till frukost, men bara i nödfall.)

3. I hela mitt liv har jag haft en enorm höjdrädsla. Minsta lilla höjd ger mig ångest och jag får nästan svårt att andas oberoende om jag står uppe på höjden, nere på marken och tittar upp mot höjden eller ser det på film. På senare år har jag dock blivit bättre på att hantera höjdrädslan, vilket också har gjort att den avtagit litegrann, trots att den fortfarande finns kvar.

4. Jag tycker inte alls om att ringa folk jag inte känner eller endast känner litegrann. Det är obehagligt på något sätt. Därför skjuter jag in i det längsta upp sådana samtal tills det inte längre går att undvika att ringa. Om någon annan kan sköta samtalet försöker jag ofta på ett smidigt sätt få den andra att göra det, så slipper jag undan.

5. Jag är en ensamvarg, som behöver mycket egentid för att orka umgås med andra.

6. Jag har lätt för att komma ihåg ansikten på folk jag varit i kontakt med ett par gånger. Om jag ser samma människa långt senare kan jag ganska enkelt framkalla i minnet att jag varit i kontakt med just den personen, men inte alltid i vilket sammanhang. Namn har jag däremot svårare med.

7. Min farmor är en av de människor som betyder allra mest för mig och som är min stora förebild i livet. Hon har nämligen alltid funnits där för mig när det behövts och har genom åren hjälpt mig med mycket.

8. Både jag och min far är ensambarn.

9. Jag har under en del av min skoltid blivit mobbad.

10. Jag tycker om att ha ordning och reda på mina saker. Oftast har jag ändå ett ordnat kaos runt mig, men när jag letar efter något vet jag exakt var jag ska söka (oftast i alla fall).

11. I bok- och filmväg gillar jag inte genrerna skräck, scifi och fantasy. Det får mig endast att må dåligt. Helst ska det vara riktiga feel good böcker/filmer, som någorlunda bra går att förankra i verkligheten, för att det ska falla mig i smaken perfekt. Exempel på sådana böcker/filmer är Syskonmakaren (Lisa Jewell), Saltön-serien som både bok och tv-serie (Viveca Lärn) samt filmen Save the last dance.

12. Oliver, syltlökar, soltorkade tomater, lakrits och salmiak är något jag absolut inte tycker om att äta.

13. Jag är lite av en antimänniska, tvärtemotmänniska eller helt enkelt en som vill gå min egen väg. Bara för att "alla andra" brukar göra något på ett visst sätt, vill inte jag göra det, eller om någon pryl är inne för tillfället och "alla" köper produkten, vill inte jag ha en sådan produkt. Först när produkten är ute brukar jag ibland mjukna upp och tänka att en sådan pryl kunde vara snygg eller behändig att ha.

- Matilda

4 kommenttia:

  1. Julia1.8.15

    Intressant fakta :)

    VastaaPoista
  2. Skrämmande likt mig! Kunde ha varit mina ord, bortsett från nr12. Jag älskar soltorkade tomater och salmiak haha!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Verkligen?! Tänk att det råkar sig så ibland... Du får äta soltorkade tomater och salmiak för min del också :)

      Poista