torstai 9. heinäkuuta 2015

Senaste kring kosten

De senaste veckorna har jag ganska noggrannt synat vad jag ätit, hur det påverkat min kropp och själ samt experimenterat med maten vartefter jag gjort nya upptäckter. Det gamla vanliga om att en hälsosam och  varierad kost är bra för både kropp och knopp har jag inte fäst så stor uppmärksamhet vid, för det vet jag tillräckligt väl redan. Istället har mitt fokus fallit på två andra påtagliga kostfaktorer i min vardag, nämmligen socker och fett.

Senaste veckorna har jag nämligen drabbats av ett enormt sötsug, som har varit väldigt svårt att motstå. Sedan jag flyttade hemifrån för tre år sedan har jag hittills inte sett maken av ett sötsug som detta, men istället har jag ju tidigare ofta varit väldigt sugen på chips. Det är jag inte nu längre, hjärnan ropar däremot efter socker, socker, socker! Det har med andra ord blivit käkat en del sötsaker i tid och otid på sistone, vilket förstås inte är bra i längden. Jag tycks inte heller ha något mellanläge, utan är en antingen eller-människa. Antingen äter jag massor med sockrade produkter/chips/något annat onyttigt eller knappt ingenting av det.

Nu har jag kommit till insikt om att mitt, för tillfället, stora sockerintag måste få ett slut omedelbart bums. Därför har jag funderat på och listat olika alternativ på hur jag ska minska på sockret i min vardag.

-  Köra nolltolerans mot socker och sötningsmedel
- Inte ha sockerhaltiga produkter hemma
- Äta ordentlig mat + mellanmål med jämna mellanrum under dagen (brukar dock inte lyckas så väl på jobbet)

Vad säger då google om att bli av med ett sockerberoende? Nedan ett litet axplock av det jag hittade och som gjorde att jag kände mig (delvis) träffad, i den bemärkelsen att jag kunde bättra på dessa saker.

- Ät mycket grönt
- Ät hellre bär än frukt
- Ät mindre stärkelserik mat (t.ex. potatis och bröd)
- Inga snabba kolhydrater
- Sov ordentligt och regelbundet
- Minska på stressnivån i vardagen


Nåja, där har jag matprojekt nummer ett. Nummer två är att minska på fettrik mat i min vardag. Saken är nämligen den att jag i flera års tid lidit av akne och ätit flera antibiotikakurer mot det. Kurerna har hjälpt, men när de tagit slut har aknen småningom kommit tillbaka. Ingen mer antibiotika har jag bestämt, mer naturliga alternativ, tack. I sommar har jag lagt märke till att om jag minskar på användningen av fett i min kost, så hålls också aknen bättre i schack. Den höll nämligen på att komma tillbaka igen och började därför experimentera med maten.

Därav har jag lagt förbud mot/minskning av intagandet av följande livsmedel för mig själv:

- ost
- lättmjölk (= vattendrickande i sommar, ingen fettfri, laktosfri mjölk i sikte på jobbet/butiken)
- choklad

Direkt jag lade av med den fettrika kosten började också aknen gå tillbaka. För att vara säker på saken har jag igen ätit lite mera fettrik mat och aknen kommer som ett brev på posten.

Dessutom hittade jag denna artikel om kopplingen mellan akne, vitamintillskott och kött. Trots att det handlade om stora mängder B12-vitamin, som finns i kött och skaldjur, vore det ändå värt att testa på att minska köttätandet i vardagen. Ett alltför högt köttintag i vardagen är ju inte bra ur andra hälsosynpunkter heller.

Visst finns det andra faktorer som också påverkar min akne, men detta är vad jag kommit över i sommar och som kunde fungera som självhjälpsåtgärder. Hur som haver är allt det ovannämnda i alla fall värt ett försök, för att se om det har någon effekt på kropp, knopp och akne.


- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti