torstai 16. heinäkuuta 2015

En österbottning på Åland - del 3.2.

Här kommer då fortsättningen på förra inlägget, där jag gick igenom en del av sevärdheterna på Kökar. Sista anhalten på färden var Kökar Lanthandel i Karlby och jag fortsätter med några platser till i Karlby innan färden fortsätter mot Hellsö.

Brudhäll
Hotell Brudhäll finns i Karlby i ett stort rött hus med gästhamnen som närmsta granne. Hotellet är ritat av Folke Wickström, byggt 1991 och inrymmer 19 rum samt restaurang. Brudhäll håller öppet dagligen mellan maj och september, övriga öppethållningstider är det skäl att kolla upp med receptionen.

Jag gillar hotellbyggnaden, för den är samtidigt både så enkel och  väldigt rik på "utsmyckningar". Huset har många vinklar, vilket gör det speciellt, men samtidigt lugnar den röda husfärgen ner det i och med att byggnaden är så gott som helt rödmålad på utsidan. På insidan är hotellet som en skärgårdsidyll; hemtrevligt och ombonat med havskänsla. I alla fall av vad jag sett av hotellet och restaurangen vill säga. Restaurangen har jag besökt en gång och maten tyckte jag var helt okej med tanke på vad det kostade, men å andra sidan förstår jag mig inte särskilt mycket på fin och dyr mat. Så vill man sova och äta lite finare och dyrare på Kökar är detta ställe det självklara valet. Med min budget räckte en gång gott och väl.

Brudhäll sett från Skolbron
Hotellet sett från gårdssidan

Utkik i Finnö
Ett par hundra meter efter skolbron i Karlby, i byn Finnö, finns en utkiksplats upp på en kulle. Väl uppe har man utsikt över båda byarna och jag kan tänka mig att det skulle vara en magisk plats att besöka vid soluppgången eller solnedgången. Relativt lätt att ta sig både upp och ner.

Akta upp för fästingar dock om du befinner dig i lite längre gräs! Efter att ha varit upp hit hittade jag tre fästingar på mig, men som tur var hade ingen hunnit bita sig fast.

Skylten upp till utkiksplatsen

Peders Aplagård
I Österbygge, i ändan på en grusväg, finns Peders Aplagård. Gården kan titulera sig med att ha den sydligaste äppelodlingen i Finland och äppelskörden görs till drycker (Ren äppelcider, Munkcider), såser och geléer. Förutom äppelodlingarna finns på gården Peders Aplabod, som är beläget i ett gammalt fähus. Här säljs förutom företagets egna produkter även hantverk och åländskt svartbröd, med mera. På Aplaboden kan man även avnjuta en lunch eller ta en kaffe med något sött till. Deras rostbiff med potatissallad och grönsallad var riktigt god. Stället är också mysigt, när det ändå är så pass litet och personligt inrett i ett fähus. Jag skulle i alla fall inte komma att tänka på att starta en liten butik på vinden till ett gammalt fähus!

Förutom på deras egen gård säljs företagets produkter lite varstans på Åland har jag för mig, men även på vissa ställen på fastlandet. För närmare information se deras hemsida.




Kökars hembygdsmuseum
I Hellsö finns Kökars Hembygdsmuseum. När jag kom dit ungefär 30-45 minuter innan stängningsdags hade värden redan stängt ner det mesta i tron på att det inte skulle komma några fler kunder för dagen, men hon släppte in mig på museiområdet ändå. När jag kom så sent till museet kände jag mig mest till besvär och fick därmed inte ut så mycket av besöket som jag hade velat. Jag blev mest fascinerad av att det fanns en keramikverkstad och smedja på området! Smedjan såg jag inte, men fick höra talas om den.

Museiområdet är stort med flera byggnader, bland annat ett fähus och torp. Huvudbyggnaden utgörs dock av gamla Österbygge-Hellsö skola, som såg dagens ljus 1913. Skolan omgjordes till ett musem och öppnades för allmänheten 1988 av Kökar hembygdsförening. Museet åskåldiggör Kökars historia genom bland annat basutställningen "Ett annat Kökar" samt båtutställningen. Kyrkans gamla orgel från 1911 kan beskådas inne i huvudbyggnaden.



Gamla Österbygge-Hellsö skola

Vikingalund, Hantverkarboden och loppis
Mitt emot Hembygdsmuseet, på andra sidan vägen finns bygdegården (?) Vikingalund. I denna byggnad finns Hantverkarboden och ett loppis. Hantverken, som finns till försäljning, är gjorda i flera olika material och tekniker, såsom stickning, virkning, sömnad, vävning, smide och trä. De allra flesta produkterna är mycket fina och välgjorda in i minsta detalj. På vissa av sömnadsprodukterna skulle jag dock ha haft några småsaker att påpeka på som textillärarstuderande, men en som inte är lika insatt i saken märker säkerligen inte av dessa saker. Mest imponerad blev jag av de produkter, som var gjorda i sådana tekniker jag inte behärskar själv så bra, såsom smidesarbetena samt de vävda mattorna. Loppiset i sin tur var som ett loppis brukar vara.



Annikas loppis i Hellsö
På bryggan intill gästhamnen vid Havspaviljongen finns ett till loppis, Annikas loppis. Förutom kläder, böcker och allmänt loppiskrimskrams finns det även mer antika grejer här, t.ex. kaffekoppar och kärl. Härifrån kunde jag ha köpt hem en del saker, så som gamla gardiner och kläder och sytt om dem till något annat, men denna gång uteblev handlandet på grund av idébrist till nya syprojekt. Utrymmet är dock trångt hos Annikas loppis, så det gäller att se upp med sina stora väskor.


Hyra kajak/kanot
Vill man paddla på Kökar kan man hyra kajak/kanot på tre olika ställen på ön. Kajaker och/eller kanoter kan hyras endera av Sandvik gästhamn och camping i Munkvervan, Seasided kajakuthyrning på Estholm (strax efter Karlby mot Hellsö) eller Havspaviljongen i Hellsö. Hos kajakuthyrarna kan man också få tips om bra paddlingsleder. Vad det kostar att hyra, så är det bäst att kontakta respektive uthyrningsställe.

Källskär
Källskär är en ö utanför fasta Kökar. Hit kan man åka varje dag i juli från Karlby gästhamn med båten Lady Helena. Det ryktas dock om att turen kostar 25 euro. Naturen ska vara av storslagen art här och den tre meter höga, till formen runda och mjuka bergsformationen är en av öns största sevärdheter. Bergsformationen har uppkommit under istiden och kallas för Källskärskannan. Förutom naturen kan man också beskåda den svenske friherren, Göran Åkerhielms ("Greven"), byggda hus och hamn samt den anlagda trädgården på Källskär.

Jag har ännu inte hunnit besöka Källskär, men har det i tankarna. Det vore säkerligen häftigt att se Källskärskannan, men även allt det andra holmen har att erbjuda trots det rätt höga priset.

Punkten om Källskär var min sista i Kökarsguiden och jag hoppas att ni funnit detta intressant. På denna ö kan man, som vi sett ovan, se och göra en del samtidigt som man också kan hitta lugnet här. Observera också att jag medvetet valt att inte fokusera på olika övernattningsställen i mina två inlägg om Kökar, utan bara nämnt några i förbifarten.

- Matilda

Dessa källor har jag använt för informationssökning i detta inlägg:
brudhall.com, aplagarden.net, kokar.ax, sandvik.ax

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti