torstai 30. heinäkuuta 2015

Drömmar och framtidsplaner

I mitt förra inlägg skrev jag om att jag ställde mig själv frågan Vad vill du göra i framtiden? för någon vecka sedan när jag besökte Sottunga. Därefter skrev jag ner det jag skulle vilja göra i framtiden och fyllde på listan vartefter jag kom på nya saker, som kändes relevanta för mig. Listan består idag av elva punkter och räknar jag med det jag skrev i inlägget Saker jag skulle vilja göra blir det sammanlagt fjorton punkter i och med att en del av innehållet på båda listorna var i stort sett det samma.

Vad vill du göra i framtiden?-listan bestod egentligen av tolv punkter, men två av de listade sakerna blev omformulerade till en enda punkt, som kändes mera relevant än de ursprungliga två. Därför känner jag mig nu riktigt nöjd och tillfreds med min lista. För första gången på väldigt länge, om inte någonsin, vet jag nämligen vad jag vill med mitt liv och framtiden. Det känns så oerhört skönt och befriande. Nu behöver jag inte längre vela och fundera på löst hängande framtidsplaner, utan kan tuta och köra för att nå mina tydligt formulerade mål och drömmar. Flera av punkterna på min lista är nämligen rätt vardagliga saker, som med en del målmedvetenhet och jobb faktiskt går att nå. Även de resterande punkterna är sådana som går att nå, men som ännu i dagsläget inte känns alltför aktuella att uppnås, utan kan vänta kanske tio år till innan de förverkligas.

Sammanfattningsvis har jag en ny, tydligare riktning i mitt liv och det ska bli intressanat att se vart den tar mig. Trots att alla punkterna på min framtidslista är tydligt och klart definierade finns det en punkt, som jag inte valt att definiera alltför tydligt och bra så. Å andra sidan är det också en av punkterna jag är mest nyfiken på att förverkliga inom närmaste framtiden, samtidigt som jag ännu i detta skede inte vill avslöja vad det är för något i och med att jag själv inte heller exakt vet vad det kommer att leda till. Däremot tänker jag bjuda på några andra drömmar och framtidsplaner jag har och till sist avsluta med ett ungefärligt citat av min kloka vän, vilket jag tyckte passade så bra även i detta sammanhang.

Några framtidsvisioner:
- Delvis kunna leva på mitt skapande
- Rullskida mig genom den åländska skärgården ensam
- Jobba med bloggen, så att den skulle spegla mig och även få en större läsarkrets
- Investera i en bra systemkamera och gå en fotokurs

"Sitter du bara hemma och väntar kommer inget att ske, utan du måste ut och jobba på det"

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti