perjantai 17. heinäkuuta 2015

Bloggbikten

De senaste dagarna har bloggbikten, som Silje Therese satt igång, cirkulerat runt i den finlandssvenska bloggvärlden och jag är inte sen att haka på. Dagens inlägg blir med andra ord helt annorlunda jämfört med de två föregående i och med att det nu är min tur att bikta mig.


bloggbikten
(Bilden lånad från ovan nämnda bloggare)

1. Hur många unika besökare har du per dag och önskar du att det var fler?

Tyvärr visar bloggers statistikräknare endast antalet sidvisningar per dag, men inte antalet unika besökare. Därför vet jag inte hur många unika läsare min blogg har, men den senaste månaden har jag i alla fall haft i genomsnitt 22 sidvisningar per dag. För att få en större helhetsbild av antalet unika besökare och annan besökarstatistik har jag försökt ladda ner Google Analytics, men utan att få det att fungera.
2. Kollar du din statistik flera än en gång per dag?
Det beror på; ibland ja, ibland nej. De gånger jag publicerat ett nytt blogginlägg brukar jag kolla statistiken lite oftare för att få ett hum om vad folk vill läsa på min blogg.
3. Önskar du att din blogg vore större?
 
Jag skulle ljuga om jag skulle säga nej, för jag vill verkligen att min blogg skulle vara större. I nuläget gäller det bara att knäcka koden till den framgången.

4. Kopierar du andras idéer till blogginlägg?

Olika listor burkar jag kopiera och fylla i ibland, men annars nej. Jag kan dock hämta inspiration från andras bloggar och omformulera dem till egna inlägg sedan.

5. Vad drömmer du om i smyg då det kommer till din blogg?

Förutom att jag drömmer om en större läsarskara, skulle det också vara trevligt med ett aktivare komentarsfält och olika former av bloggsamarbeten. Samtidigt vore det också häftigt att kunna kombinera bloggen med olika jobbprojekt.

6. Ställer du upp din mat snyggt innan du äter, bara för att få en blogg- och instragramvänlig bild?

Nej, det gör jag verkligen inte. Största orsaken till att jag inte tar bilder på min mat för bloggen är för att jag själv tycker att det är så himla tråkigt att titta på andra bloggares matbilder. Jag bryr mig sjutton i vad andra har ätit till lunch och middag.

7. Kommer du på dig själv med att tänka ”oj det där blir fint till bloggen” eller ”det där skall jag blogga om” eller ”jag köper det här för det kan bli fina bilder till instagram/bloggen med det”?

Tanken "det där ska jag blogga om"  dyker rätt ofta upp i mitt huvud. Det jag hör, ser och gör i min vardag är nämligen den största inspirationskällan till mina blogginlägg. "Oj det där blir fint till bloggen" tänker jag inte lika ofta, men ibland dyker även den tanken upp. Dessa gånger gäller det främst olika vackra naturvyer och hantverk. Men aldrig att jag skulle börja köpa något för att det skulle bli fint på bloggen. Tanken har överhuvudtaget inte slagit mig förut. Den sista punkten kan folk bara drömma om!

8. Tröttnar du någonsin på din blogg eller att blogga?

Ibland kan jag tröttna på min blogg och att blogga, men som tur är det sällan jag gör det. Oftast kommer dessa "trötthetsperioder" när jag försöker klura ut hur jag ska få min blogg att växa, men läsarantalet ändå hålls på ungefär samma nivå. Min nuvarande blogg, som jag i dagsläget haft ungefär lika länge som jag hade min första blogg, har ju faktiskt växt sig större jämfört med den första. Det totala antalet sidvisningar är närmare 1500 fler på Hilda T Creativity i dagsläget jämfört med min gamla blogg, som inte finns mer.

9.Vad tycker du om affiliate länkar?

Jag var tvungen att googla vad som menas med affiliate länkar och är därför inte insatt i ämnet. Därav vill jag varken säga bu eller bä om dessa och har väl aldrig riktigt lagt märke till dem på bloggar heller, förutom stora banners då.

10. Tar du stress över din blogg eller om du inte uppdaterat?

Om jag inte bloggat på tillräckligt många dagar utan vettig orsak kan jag känna en stress över att jag borde blogga. Samtidigt vill jag inte blogga bara för att blogga, utan innehållet i inläggen ska också vara intressanta och relevanta. Det märks direkt på besökarstatistiken hurdant inlägg jag publicerat; är inlägget genomtänkt och bra strukturerat ökar sidvisningarna mera än om inlägget istället är flummigt. Men någon stress över själva bloggen tar jag inte.

11. Delar du öppet din blogg på sociala medier eller känner du dig lite ”blyg” över din blogg?

Med jämna mellanrum delar jag min blogg på både min privata facebook sida och på facebookgruppen finlandssvenska bloggare och där är jag inte alls blyg över min blogg. Samtidigt länkas mina inlägg automatiskt till min Google+-sida också. Men annars kan jag vara lite blyg över den och gör inte så stort väsen av bloggen i olika sammanhang. Egentligen kan det inte bli mer ironiskt; jag vill att min blogg ska växa, men är blyg över den ibland. Svaret på denna sista fråga blir alltså både ja och nej.


- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti