lauantai 13. kesäkuuta 2015

Sommarlistan

Ratatas sommarlista har cirkulerat runt i den finlandssvenska bloggvärlden den senaste veckan. Min första tanke var att jag absolut inte ville fylla i listan på grund av att "alla andra" bloggare gör det, men jag kom på andra tankar efter att jag fått lite betänketid. Ibland är jag nämligen lite av en tvärtemot människa, som vill göra precis tvärtemot vad majoriteten av folket gör och det hade jag tänkt göra denna gång också, men så blev det inte. Varsågoda, en lista till och jag lovar att de följande inläggen som är på kommande inte är listor.

Sommaren är här! Vad ska du göra nästa vecka?
Nästa vecka ska jag jobba, träna, sy och fira midsommar.

Tre saker du vill göra i sommar.
Satsa på träningen och kosten nu när jag har lite mera tid, bekanta mig med Kökar och få gjort klart halvfärdiga syprojekt bland annat.

Tre saker du INTE vill göra i sommar.
Stressa, ha tråkigt och sitta för mycket framför dataskärmen.

Vad blir din sommarplåga 2015?
Svårt att säga, så det återstår att se.

Landet eller stan?
Jag har faktiskt svårt att välja, för jag kan tänka mig både och. De flesta av mina somrar har jag spenderat på landet och en i stan (sommaren 2013) och båda varianterna har gått bra. Med andra ord har jag egentligen ingen skillnad om jag spenderar min sommar på landet eller i stan.

Vilka dofter får dig att känna att sommaren är här?
Nyklippt gräs, den friska luften efter regn och syren. 

Vad grillar du helst?
Hemma i Österbotten står pappa bakom grillen, så jag äter vad som bjuds. Men det som jag tycker är godast är grillade grönsaker, speciellt zucchini och tomat, och så någon biff med pappas marinad och minimalt med fett och senor i.

Vad är sommarmat för dig?
Nypotatis, grillad zucchini och rabarberpaj.

Sommarjobb - ångest eller glädje?
I sommar är det faktiskt glädje. Jag har idag avklarat min andra sommarjobbsvecka och trivs bra med mitt jobb. Trivs rätt bra med att jobba på butik, i alla fall några månader om året.

Vad är din värsta sommarinsekt?
Fästingar. Dom är små, förrädiska och till ingen nytta alls.

Vilka böcker ska du läsa?
Just nu läser jag Syskomakaren av Lisa Jewell, så den ska jag läsa ut. Sedan får jag se vilken bok det blir av dem jag har på lager.

Har du tänkt besöka några särskilda platser?
Jag har hunnit vara redan en gång in till stan (Mariehamn), men har tänkt åka minst en gång till i sommar dit. Sedan ska jag också försöka få in ett Stockholmsbesök och en vända hem till Österbotten. Det sist nämnda kan dock bli svårt att förverkliga innan mitt arbetskontrakt tar slut i augusti.

Vad är det somrigaste plagget du har?
Vem avgör egentligen vad som är ett somrigt plagg eller ej? Shortsen jag har, men sällan använder, och så en rosa tunika.

Sommarregn - ja eller nej?
I måttliga mängder är der mysigt och så länge der inte åskar.

Har du tänkt utmana dig själv i sommar?
Ja! Att få bättre kondition inför höstens en kurs i skolan i form av lägerskola i Äkäslompolo.

Och till sist - din bästa sommarrutin!
Jag har inga sommarrutiner. Det enda jag strävar efter är en dygnsrytm, som passar mig och min vardag just i sommar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti