maanantai 22. kesäkuuta 2015

En träningsform du gillar och andra träningsfunderingar

I april skrev jag två blogginlägg om hur jag skulle hitta rätt spår igen med min kost och träning, efter att  ha hamnat på ett rejält sidospår. Dessa inlägg hittar ni här och här. Mitt nya mål var att äta enligt näringsrekommendatioerna, minimera användningen av socker, vitt mjöl och animaliskt fett i min kost, vardagsmotionera, konditions- och styrketräna 3-4 ggr/vecka samt strectha. Med hjälp av dessa åtgärder skulle jag uppnå mitt följande viktmål, 72 kg.

Hur gick det då?

Inget vidare förstås. Viktmålet är fortfarande ouppnått och få av de ovan nämnda åtgärderna har införlivats i min vardag. Därför finns det fortfarande en del att förbättra vad gäller både min kost och träning, men jag tänker inte gå närmare in på dessa detaljer för det har jag gjort så många gånger förut. De senaste veckorna har jag dock styrketränat en gång per vecka och det tycker jag är en bra början. Dessutom har jag konditionstränat en del på sistone. Så tummen upp för det!

Jag hade också tänkt börja löpträna, som jag nämnt i något av de ovan länkade inläggen. Men jag kommer aldrig riktigt igång med löpningen och varje gång jag börjar slutar jag lika fort. Det fick mig att tänka på ett uttryck jag hört så många gånger förut, men aldrig reflekterat närmare över det.

"hitta en träningsform som du tycker om"

Vad betyder detta uttryck egentligen vid närmare eftertanke? Har jag verkligen hittat en träningsform som just jag gillar? Eller håller jag på med en träningsform jag egentligen inte gillar, men gör för att "alla andra"också håller på med det? För att det är inne att just löpa, till exempel, så ska också jag löpa. Dessa tankar har jag alltså brottats med de senaste dagarna och kommit fram till att jag ska utöva en träningsform som passar just mig. Som passar både min fysik och mitt psyke. Därmed har jag också insett att jag innerst inne inte vill hålla på med löpning, utan har istället alltid försökt komma igång med löpningen för att "alla andra gör det".

För tänk om jag egentligen tycker att det är så mycket roligare att promenera och cykla? Tänk om det är skonsammare mot mina fötter och vrister att promenera och cykla? Tänk om jag helt enkelt hellre vill satsa på att bli bra på att cykla istället för att löpa? Då är det det jag ska satsa på, eller hur? Från och med nu tänker jag med andra ord skrota alla mina tankar om att börja löpa och istället satsa på att cykla och promenera. Sedan när vintern kommer och det inte är högsäsong för cykling får jag hitta på något annat istället. Skidning och simning låter som bra vinteralternativ i detta skede.


Hur det än blir i vinter med träningen, satsar jag i sommar på cykling, promenader och styrketräning samt strectning för att hålla mina fötter och vrister i schack. Därför tog jag igårkväll fram mitt planeringshäfte och prickade in träningen och såg över middagsmenyerna för en vecka framåt. Jag vet att jag inte kommer att följa planen slaviskt, men jag vet att det är bra att ha en plan i bakgrunden att utgå från. Nämnas kan ju också att jag kommer att följa upp min träning och matintag med hjälp av tränings- och kostdagboken, så har jag det svart på vitt för hur det slutligen gått för mig.

Kanske jag nu, äntligen, ror i hamn mitt viktmål på 72 kg?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti