lauantai 6. kesäkuuta 2015

En lista

Hittade listan nedan på bloggen http://magkansla.blogspot.fi/ och snodde den hit för att komma igång med bloggandet igen efter en ofrivillig paus.

1. Bästa frukosten?
Jag är ingen vidare frukost-människa. Jag äter frukost för att det hör till, men klarar mig lika bra utan så länge jag får en bra och mättande lunch i magen istället. Så jag kan med andra ord inte påstå att jag har någon favorit frukost. Min basic frukost består av en smörgås med pålägg och så något till, som till exempel en extra smörgås, jogurt med bär eller ägg. På det ännu några glas vatten och möjligen en kopp te. En idealisk frukost skulle bestå av en kopp te med honung och mjölk i.

2. Aldrig få ta ett glas vin igen eller aldrig få dricka en drink igen?
Vin helt klart, för det smakar inget vidare enligt mig.

3. Du måste klä dig i en enda färg resten av livet, vilken?

Jag gillar starka, klara färger och vet att kläder med sådana färger passar mig, därför svarar jag klarröd.

4. Bästa uppfinningen?
Cykeln. Den är ett bra färdmedel när man vill ta sig från punkt A till punkt B och vill hinna se omgivningen samtidigt när det gäller kortare sträckor. Att köra bil tar för fort i sådana fall och att gå är för långsamt.

5. Vilken egenskap saknar du enligt dig själv?
Att kunna smalltalka. Det har jag svårt med och känner mig oftast besvärad i sådana situationer (iaf om människan endast är halvbekant), trots att människan jag pratar med kan vara hur trevlig som helst. För att göra det lite enklare för mig har jag listat olika övergripande teman som man kan smalltalka om med en människa. Om någon jag pratar oftare med märker att jag tar upp samma teman om och om igen, vet ni varifrån jag tagit det.

6. Vad ska dina barn heta? Vi låtsas att du får en pojke och en flicka.
Pojken ska heta Vincent, medan flickan ska heta Saga, Selma eller Signe.

7. Du måste bo i Kuala Lumpur i två år. Gråter du av glädje eller sorg när du hör det?
Jag gråter av sorg! Trots att det skulle vara lärorikt att bo utomlands, så skulle jag aldrig vilja flytta så långt bort som till Kuala Lumpur.

8. Du får välja, vilken stad i vilket land vill du helst bo i för resten av livet?
Stockholm.

9. Aldrig mer få se på tv eller aldrig mer få lyssna på musik?
Trots att jag lyssnar rätt mycket på musik, så skulle jag ändå välja bort det framom tv. Periodvis lyssnar jag mycket på musik, medan jag andra gånger lyssnar knappt alls, vilket gör att jag skulle klara mig utan musik också.

10. Vilket sällskapsspel är du bäst på?
Jag spelar sällan sällskapsspel, så svårt att säga. Julahelgen 2014 spelade vi dock en del spel och då var jag överlägsen vinnare i memory varje gång, så jag antar att jag är ganska bra på det. Det där memoryspelandet blev dock tråkigt i längden när jag vann varje gång.

11. Vilket yrke skulle du aldrig kunna ha?
Allt som har med blod, knivar och sprutor att göra, såsom läkare och kirurg, vill jag inte jobba med. De senaste åren har jag nämligen blivit känsligare för sådana grejor.

12. Du får ta med dig en enda skönhetsprodukt till en öde ö, vilken skulle du välja?
En skönhetsprodukt till en öde ö? Behövs det verkligen? Om jag måste välja får det bli en body lotion.

13. Vilka är dina 5 favoritbloggar?
Det är inte många bloggar jag läser regelbundet, så jag listar dem jag läser regelbundet här nedan och som jag i något skede fastnat för att börja följa.

Laila Bagge, http://lailabagge.se/
Den Svenska Drömmen, http://caroline.vimedbarn.se/
Matildas Magkänsla, http://magkansla.blogspot.fi/ 

14. Vem känner dig bäst och varför?
Min mamma känner mig bäst. Vi har en öppen relation och kan prata om det mesta med varandra. Ofta har jag berättat för henne sådant som jag knappt berättat åt någon annan. Dessutom kan hon läsa av mig utan att jag behöver säga något om hur jag mår. Jag kunde skriva hur mycket som helst på denna punkt, men jag tror detta får räcka.

15. Vad står på din shoppinglista till våren?
Våren har varit och farit, så jag tänker istället på sommarens shoppinglista. Till näst på tur står, förutom mat och andra basic grejor, några tallrikar och tyg.

16. Om du behöver vara ensam och tänka, vart går du då?
Jag har ingen speciell plats jag går till då jag behöver vara ensam, för är jag på annan ort finns inte samma plats där. Något som dock alltid funkar ifall jag behöver vara ensam och tänka är att dra på mig träningsskorna och fara ut och träna ensam.

17. Vilket mål jobbar du mot just nu?
Jag har många drömmar jag skulle vilja förverkliga, men få jag verkligen jobbar på för att uppnå. Två och ett halvt mål jobbar jag iaf med för tillfället för att uppnå. Jag satsar inte lika mycket på allt hela tiden och dessa mål prioriterar jag också olika för tillfället. För det första jobbar jag på att hitta en hälsosam livsstil och en träningsform jag gillar och kan införliva i min vardag på ett bra sätt. För det andra jobbar jag med att utveckla bloggen till en plattform som ser ut på mitt sätt både utseende- och innehållsmässigt och som är en kravfri plats, där jag kan skriva och vara kreativ utan att känna att jag behöver prestera. För det tredje (eller den sista halvan) försöker jag jobba på att utveckla något peronligt i hantverksväg som jag också skulle kunna sälja i åtminstone småskalig form någongång. Denna punkt är tyvärr på paus på grund av att jag inte haft tid med allt jag velat göra i vår.

18. Vad vill du bli när du blir stor?
När blir man egentligen stor? Hur som haver skulle jag vilja bli egenföretagande hantverkare. Jag vet att det är tufft ekonomiskt att jobba som hantverkare, så därför skulle det vara en stor vinst att åtminstone kunna göra det deltid med en egen liten ateljé och bra förvaringsutrymmen.

19. Om du skulle skaffa dig en ny hobby, vad skulle det bli?
Det skulle nog vara någon kampsport, t.ex. kickboxning. Det vore häftigt att prova på!

20. Om du kunde gå tillbaka till dig själv som liten och ge dig själv ett enda tips för framtiden, vad skulle det vara?
Att inte vara rädd för att misslyckas eller gå min egen väg.

21. Kakor, chips eller godis?
 Chips! Jag är en chipsnörd, som kunde äta hur mycket som helst utan att få nog.

22. Vilket är det fulaste respektive finaste ordet du vet?
Oj, vad svårt! När någon pratar och vartannat ord är svärord är ju rätt fult. Det finaste vet jag inte riktigt, kanske något kärleksrelaterat ord?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti