keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Äventyrspedagogik och vappen

Det blev visst en liten oplanerad bloggpaus för min del, men vad kan man. Nu är jag iaf tillbaka och ska ta och skärpa mig med uppdateringen.

Sedan senaste uppdatering har inget speciellt hänt. Vappen firades i lugna tecken hemma hos mina föräldrar, jag har fixat klart, alternativt kommit framåt, på några syprojekt och gjort skolarbeten.

Denna skolvecka har varit en annorlunda skolvecka iom att jag inte har/kommer att spendera någon som helst tid i Vasa trots skola. I dagarna tre har det på mitt schema stått "miljöfostrande och ämnesintegrerande uteskolverksamhet", en intressant kurs om utepedagogik. I måndags träffade min grupp, på fyra pers, en skolklass med tillhörande lärare inför höstens lägerskola, som är del två av kursen jag går. Igår i sin tur åkte hela kursgänget ut till Munsala i Nykarleby där vi tillsammans med fyra studerande från Outdoor Academy på Kronoby Folkhögskola hade äventyrspedagogik och överlevnad. Även en övernattning ingick, så hem kom jag tidigare i eftermiddags idag. Trots att jag innan var nervös och orolig för hur jag skulle klara det, så gick det bra till slut. Jag (och alla andra för den delen också) var riktigt nöjd med ett dygn av äventyrspedagogik ute i naturen med programpunkter i form av samarbetsövningar, utvärderingar, matlagning, tillverkning av vindskydd osv.

För att inte behöva köra av och an mellan Vasa och mitt barndomshem och allt däremellan skippade jag Vasa helt denna vecka iom att det skulle bli billigare så. Åker nämligen på fredag till Uleåborg med mamma, hem på söndag och till Vasa på måndag. Min majmånad ser ut ungefär så här med ett par dagar här och ett par dagar där. Egentligen gör det inget så länge jag får gjort allt som ska göras inom denna månad.

Imorgon kommer jag att sitta fastklistrad framför datorn en stor del av dagen och göra skoluppgifter, för att få stryka något från min att göra-lista. Innan dess ska jag sova en god nattsömn när det blir dags för det, tvätta av mig röklukten och bara mysa för att orka med de sista veckorna i skolan och de sista skoluppgifterna, som ska göras.

Ha det gott!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti