sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Målformuleringar

I detta inlägg skrev jag om hur jag skulle komma på rätt spår igen med träningen och hälsosamma kostvanor. Idag tog jag fram papper och penna och gjorde en tydligare målformulering med grund i inlägget jag skrev tidigare i april. Till min hjälp har jag använt mig av SMARTA-mål. För att mina mål inte ska glömmas bort av mig i hopen med icke mappade papper, tänkte jag dela med mig av mina tränings- och kostfunderingar för våren och sommaren nu när jag sagt upp mitt gymkort. Jag vill dock poängtera att jag kommer att kunna träna på gym fram till sista maj och detta har jag tagit i beaktande i min planering.

Bokstäverna i SMARTA-mål står för

Specifikt
Mätbart
Attraktivt
Realistiskt
Tidsbestämt
Accepterat

Detta betyder att de mål vi sätter upp ska vara så konkreta och tydliga som möjligt med hjälp av dessa hjälpord. Vill ni läsa mer kan ni gå in på http://mereffekt.nu/smarta-mal/, därifrån jag tagit inspiration till min målformulering.

Mitt mål är då att träna regelbundet och äta hälsosamt. Ganska flummig målformulering, inte sant? Därför förankrar jag mitt mål i SMARTA-mål. Jag börjar med träningen.

* Vardagsmotinera i mån av möjlighet och så mycket vädret tillåter. Hit räknar jag att ta trappor istället för hiss (vilket jag ändå alltid gör) och cykla istället för att ta bilen när jag ska någonstans (här kan jag bättra på en del). Resten av vardagsmotinen har jag någotsånär under kontroll.

* 3-4 träningspass/vecka.  Ett cykelpass och två joggingturer i veckan med efterföljande styrketräning har jag tänkt och det fjärde passet varierar jag efter vad jag känner för att göra samt om jag har tid. Upplägget till styrkedelen hämtar jag från Bodylicious-boken av Julia Fors och Sofi Fahrman. Fram till sista maj tänker jag dock byta ut ett av joggingpassen mot ett pass på gymmet för att få utnyttjat det sista av mitt gymkort.

* Stretcha 15 min 3 ggr/vecka. För att undvika skador och ont i vristerna kommer strechningen till sin rätt. Månne det också främjar min rörlighet?

Dessa mål är specifika och mätbara (jag vet exakt vad jag ska göra och hur mycket). Det känns som ganska realsitiska mål och de är attraktiva och accepterade av mig för jag vill få bättre kondition och en starkare kropp. Både kost- och träningsmålenska jag ha nått den sista augusti.

O kostdelen är det svårare att gå enligt SMARTA-modellen känner jag, så därför kör jag enligt egen modifiering av den.

* Äta hälsosam och ren mat
- göra egen mat från grunden
- undvika hel- och halvfabrikat så långt det går
- undvika/minimera användningen av socker, vitt mjöl och animaliskt fett
- "godisdag" en dag/vecka med måttligt intag av onyttigheter (hit hör godis, kex, bullar, chips, saft, läsk, ljust bröd osv.). Jag vill poängtera detta med måttligt intag iom att jag har en tendens att överäta onyttigheter när jag väl börjar.

För att göra det ännu mera tydligt och klart har jag funderat på hur jag ska lägga upp min frukost, mellanmål och kvällsmål. Så här har jag tänkt:

*Frukost. Bär med jogurt/kvarg och vetekli samt en skiva rågbröd med pålägg (max 1 skiva ost/macka, jag har en tendens att äta för mycket ost, därför vill jag poängtera detta).

*Mellanmål. 1 frukt och 2 mandlar.

*Kvällsmål. 1 morot eller annan grönsak/frukt.

*Dricka tillräckligt med vatten.

Till slut vill jag också dela med mig av följande, som jag delade på en Facebook-grupp tidigare ikväll.

"Jag har en tendens att bli blind för mina egna träningsresultat. Idag när mina föräldrar var på besök över dagen hos mig, tog vi en promenad ute i det fina vädret. Efter en stund konstaterar mamma till mig "Du har börjat gå så fort att vi inte hinner med" :) Det tyder på att jag måste ha gjort någonting rätt i min träning."

Har ni andra också en tendens att bli blinda för era egna träningsresultat?

Då är det bara att köra igång!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti