lauantai 4. huhtikuuta 2015

Helsingfors-runda och sjukstuga

Glad påsk på er från sjukstugan!

Om mina föräldrar var sjuka då vi var till Teneriffa är det min tur nu. Förkylning variant mildare på g sedan i tisdags. Sedan i tisdags har jag nämligen haft halsont och några dagar senare kom hostan och idag har mitt halsont börjat övergå i snuva, vilket är ett steg åt rätt riktning i att bli frisk igen. Sade riktigt här hemma att jag är en duktig studerande då jag sjukar när jag har ledigt från skolan. Träningen står därmed också på paus, trots att jag tänkt röra på mig en hel del nu under påsklovet.


Nå väl, nu ska jag sluta klaga och vara tacksam över att det inte är något värre ändå. Istället ska jag berätta om min vända ner till Helsingfors för snart en och en halv vecka sedan. Jag åkte ner över dagen och orsaken var att jag blivit inkallad på arbetsintervju till Viking Line, som jag sökt sommarjobb hos.

Det var tidig onsdag morgon när jag tog tåget ner till Helsingfors och jag var nervös, pirrig och förväntansfull för sedan jag bodde i Mariehamn har jag alltid velat prova på att jobba på båt. Dessutom hade jag aldrig tidigare varit på arbetsintervju. När jag väl kom fram till den finska huvudstaden hade jag några timmar på mig att traska omkring på stan. Om jag inte fick gjort något annat vettigt använde jag i alla fall upp min bonuskupong på Suomalainen Kirjakauppa och åt en matig sallad till lunch på Café Esplanad.


Sedan bar det av till Viking Lines kontor på Skatudden. Svårt var det inte att hitta när det låg precis intill hamnterminalen, som jag anlänt till några gånger med någon av företagets färjor. Intervjun innehöll ett grupptillfälle med flera sökanden samt en enskild intervju. Och så lovade de att höra av sig denna vecka ifall jag fått jobb på någon av båtarna eller inte, men det har inte hörts någonting. För att vara ett så stort företag som Viking Line ändå är, så tycker jag att det inte ger en så bra bild när de inte håller vad de lovar.

Å andra sidan gör det ingenting, för dagen efter hade jag en till arbetsintervju, som gick bra om jag får säga det själv. Det tyckte intervjuaren förmodligen också, för i slutet på förra veckan fick jag veta att fått jobb där. Efter en del funderande kändes det senare jobbalternativet som ett självklart val grundat på den information som jag fått från båda arbetsställena. Denna vecka tackade jag ja till det senare jobbet och därmed kommer jag att dra iväg till Kökar i sommar! :)


Men tillbaka till Helsingfors så hann jag också träffa H över en kopp kaffe innan jag var tvungen att hoppa på tåget tillbaka till Vasa. Det var riktigt trevligt att träffa H igen och överlag var jag nöjd med dagen där nere i söder.

- Matilda.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti