sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Att hitta rätt spår igen

Sedan en, en och en halv, månad  tillbaka har jag tappat greppet om min träning och min nyvunna, någorlunda hälsosamma, livsstil. Jag tror allt började med att jag halkade omkull i mitten på februari och fick så ont i min svanskota att jag knappt kunde röra mig på två veckor. Sedan dess har det rullat på med semester på Teneriffa och en rysligt stressig marsmånad med massor med skoluppgifter att göra vid sidan om lektionerna i skolan.

Efter en del mod vågade jag ställa mig på vågen förra veckan och se vad stressen gjort med min vikt. Nu tänker ni,vadå stress och vikt? Jo, jag har nämligen en tendens att börja äta ohälsosammare och mera när jag drabbas av negativ stress och det hände igen. Nå väl, vågen visade +2kg i jämförelse med gången innan jag stod på vågen någon vecka innan. Detta blev en väckarklocka och käftsmäll för mig. Skärp dig kvinna! Med nytt fokus och jävlar anamma klarar jag det här. Säg ni andra vad ni vill.

Bara jag slipper min förkylning, som tagit den mesta kraften ur mig och gjort mig trött, ska jag på allvar ta mig i kragen igen och få ordning på min träning och mina kostvanor. Det tänker jag göra genom följande punkter:
  1. Säga upp mitt gymkort. Mycket skola och skoluppgifter innebär att jag inte hinner träna på gym så mycket som jag skulle vilja och trots det betalar jag varje månad en viss gymavgift. Detta stressar mig mycket samtidigt som jag känner att jag mera skulle vilja komma ut i friska luften när jag annars sitter rätt mycket inne och gör skolarbeten. Därför känns det rätt självklart att göra mig av med gymkortet. Ett stressmoment mindre och en möjlighet till en nystart inom träningen.
  2. Annorlunda träning. När jag får sagt upp mitt gymkort får jag en chans att göra lite annat på träningsfronten än de tre senaste åren. Till det nya hör promenader, cykling, simning, styrketräning på egen hand osv. I höst skulle jag gärna prova på någon kampsport också. 3-4 pass/vecka eller i mån av möjlighet under riktigt hektiska perioder blir bra tror jag.
  3. Äta enligt näringsrekommendationera. För en tid sedan skrev jag en uppsats om kost och stress i en hälsakurs där jag tog reda på vad de finländska näringsrekommendationerna är och hur stress kan ta sig uttryck. Samtidigt tog jag reda på hur dessa livsstilsfaktorer ser ut i mitt liv och insåg att jag har en del att bättra på. Denna uppsats kan jag dra nytta av när jag ska skapa mig en balanserad, hälsosam kost samt när jag behöver råd för att hantera stress.
  4. Utesluta socker, vitt mjöl och animaliska fetter. Socker, vitt mjöl och animaliska fetter är inte hälsosamt i stora mängder och därför ska jag skära ner på dessa "matvaror" till ett minimum i min kost. Istället för animaliskt fett ska jag använda vegetbiliskt fett. Själv märker jag att en hälsosam kost påverkar mig positivt och en ohälsosam negativt.
  5. Äta regelbundet och ofta, men mindre portioner. Fem mål om dagen med 3-4 timmars intervaller är en ätstrategi, som tycks fungera för mig. Hit hör frukost, lunch, middag och två mellanmål. Det jag behöver uppmärksamma är portionernas storlek och innehåll.
  6. Planera träningen och måltiderna. Jag har märkt att planering varit a och o för att jag ska få gjort de skoluppgifter som ska göras och har märkt att samma sak fungerar med träningen. Om jag planerar min träning blir träningspasset lättare också av. Tränings- och matplanering har jag dock inte gjort den senaste månaden, men ska ta upp det igen för att underlätta min väg mot att nå mina mål med träningen och kosten.
  7. Den mentala biten. Som sista punkt måste jag nämna den mentala biten. Jag har nämligen ibland tendensen att vara en allt eller inget-människa, vilket innebär att om det en dag skiter sig med mitt ätande eller min träning så ger jag lätt upp och struntar i alltihopa. Det kommer ändå inte att funka, intalar jag mig själv. Detta tankesätt måste jag skrota en gång för alla. Istället stryker jag ett streck över det som gått mindre bra och blickar framåt igen. Målet är med andra ord en bättre mental inställning till mitt hälsoprojekt.
Genom dessa små ändringar ska jag hitta nytt fokus och nå mitt första delmål, som är 72 kg. En viktminskning på 4 kg har jag framför mig innan jag är där och detta mål ska vara nått innan sista maj har jag bestämt. När jag nått det har jag lovat att belöna mig själv med en grej, som jag funderat på redan länge att genomföra.Vad det är får ni se och höra om när jag är där.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti