sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Saker som får mig att må bra

För det första vill jag bara säga att jag är så tacksam för all positiv respons jag fått för gårdagens inlägg. Det värmer mitt hjärta något oerhört. Idag tänkte jag fortsätta litegrann på samma tema, nämligen berätta vad som får mig att må bra. Det blir både saker som får mig att må bra fysiskt, men även psykiskt, trots att de delvis går in i varandra.

Saker som får mig att må bra fysiskt

Träning
Träningen ger mig endorfinkickar, som höjer mitt humör. Även kroppen tackar för att den får vara fysiskt aktiv och röra på sig.

Kost
Kosten gör under för mitt fysiska mående, men även det psykiska måendet. Om jag äter nyttigare är jag piggare, har mer energi och ork i vardagen och tvärtom förstås med energidippar under eftermiddagen. Det är ganska självklart att kroppen svarar positivt när den får bra bränsle och negativt när den får dåligt bränsle. Egentligen är det inte svårare än så. Bland annat så har min socketdetox gett positiva resultat i form av mer energi i vardagen.

Vila
Även vilan är viktig och jag försöker sova ca 8 timmar per natt. Senaste tiden har jag försökt lägga mig och stiga upp vid samma tid så gott som varje dag, för att få in en rutin i det. Det har gått rätt bra och i kombination med de två ovannämnda punkterna har jag kännt mig piggare och gladare än vanligt den senaste tiden. Om jag slarvar med maten och sömen blir jag nästan direkt irriterad och gnällig, en vana jag haft sedan jag var liten.

Saker som får mig att må bra psykiskt

Långpromenader
Lugna långpromender längsmed en naturvacker slinga och promender överlag får mig oftast att må bra psykiskt. De ger mig sinnesro, ny energi, ett bra humör osv. Under dessa promenader hinner jag fundera på många olika saker. De brukar ge mig idéer till nya hantverksprojekt och blogginlägg samt nya infallsvinklar på saker jag gått och funderat på den senaste tiden. Promenaderna rensar min hjärna helt enkelt.


Att skapa
Att få skapa i olika former har ju så många positiva hälsoeffekter! Man lär sig känna flow, får bättre självförtroende och självkänsla när man ser vad man kan åstadkomma osv. Ibland kan jag åstadkomma saker jag inte trodde jag kunde. Jag tycker om att sticka, virka, sy, återvinna, bygga, måla, inreda, fotografera, skriva, laga mat... Att få skapa skänker mig glädje och tillfredsställelse.

Att skriva
Jag har nästan alltid tyckt om att skriva, om än i olika form genom åren, och jag har ofta fått positiva kommentarer av min omgivning om det jag skrivit. De senaste åren har jag skrivit mera på egen hand än jag gjort tidigare i form av dagboks- och bloggskrivande. I dagboken skriver jag sådant som tynger mitt hjärta och som jag kanske inte alltid vill dela med mig av till min omgivning, medan bloggen är en plattform där jag samlar sådant jag vill dela med mig av till andra i form av vad jag gjort och tänkt på ett personligt, men inte privat, plan. Jag har även gett en av Mia Törnbloms självkänslaövningar en chans. Denna övning heter "Braboken" och i den ska man skriva olika positiva saker varje dag. Jag hoppas den ger mig det resultat den utlovar. När jag får skriva av mig kan jag på ett bättre sätt lämna händelser och funderingar bakom mig än om jag lämnar det oskrivet.

Att prata
Länge, länge har jag varit den som slutit mina problem inom mig iom att jag inte velat belasta människor i min omgivning med mina problem. Men speciellt det senaste halvåret har jag blivit bättre på att prata högt om både negativa och positiva upplevelser, händelser och annat jag funderar på. Det är faktiskt rätt skönt att kunna prata högt om sådant man funderar. Ibland kan min pratkumpans åsikt avvika från min, men det ger ju egentligen bara perspektiv på det vi diskuterar. Det är faktiskt inte så hemskt att prata om mina känslor högt. Jag hoppas det syns här på bloggen också att jag blivit mer öppen.

Umgås med människor
Först på senare tid har jag kommit fram till hur bra jag faktiskt mår av att få umgås med människor jag bryr mig om och tycker om och som bryr sig om och tycker om mig. Det ger så mycket att ha människor runt sig. Det ger en annorlunda glädje och harmoni än om jag är ensam.

Dra mig tillbaka
Å andra sidan finner jag harmoni av att ibland få vara för mig själv också en tid. Det ger mig bättre ork att igen vara social och umgås med människor jag inte känner så bra. Under dessa perioder har jag tid att fundera på saker och ting, jag får göra saker i min egen takt, på mitt eget sätt och i vilken ordning jag vill. Jag behöver inte ta någon annan i beaktande. Det är mycket givande för mig. Denna helg har varit precis en sådan helg.

Denna helg har jag hunnit fundera och analysera olika grejer. Jag har fått träna, göra saker jag mått bra av osv. Nu kan jag börja en ny vecka med gott mod. Jag känner mig positiv. Trevlig söndagkväll och nästa vecka till er bloggläsare!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti