lauantai 7. helmikuuta 2015

Progressionen mot ett nöjdare jag

Hej på er!

Känner mig som en åldring för tillfället. För jag går lite styvt och varje gång jag ska sätta mig ner, stiga upp eller allmänt böja mig ner så tar det ont i min svanskota. Jag skulle nämligen ta en lugn promenad i hala Vasa idag och jag hade inte kommit långt innan jag halkade omkull och min svanskota med omkring liggande muskler fick sig en rejäl smäll. Det blev en kort, kort promenad ändå och nu försöker jag ta det lugnt och sköta om det ömma.

Nå, det var inte det jag skulle skriva om idag, utan om min progression mot ett nöjdare jag. I torsdags suckade jag för mig själv och tänkte att varför ska det ta så länge innan man ser resultat av träningen och en förändrad kost. Jag vill ju se resultaten direkt, men jag kommer att få jobba länge än innan jag ser resultaten av min styrketräning och kosten jag för tillfället försöker få bukt med. Å andra sidan påminde jag mig själv för en gångs skull i torsdags hur långt jag redan faktiskt kommit i min färd mot ett nöjdare jag.

Jag började gå på gym, och då pratar jag gymmets gruppträningspass, i september 2012. Första året var det främst zumba, yoga, bodybalance och spinning jag gick på och byggde upp en bättre grundkondition än jag tidigare haft. Samtidigt gick jag också upp i vikt en hel del. Jag tänker inte spekulera i hur mycket för det har jag ingen koll på, men under första halvan av 2013 vägde jag  iaf mest vad jag någonsin gjort. Vågen visade 83 kg. Då kände jag att det fick vara nog, men  det tog ett tag innan jag kom till skott med att få till en förändring i kostvanorna och delvis i träningsvanorna.

I september 2013 började jag träna på ett nytt gym i samband med att jag flyttade från Mariehamn till Vasa. Första läsåret gick jag ner 3 kg ganska omedvetet och behöll/byggde på min grundkondition från året innan. Sommaren 2014 började jag dock mer medvetet ändra min kostvanor, för jag insåg någonstans att det är den biten jag måste jobba på, för träningen hade jag rätt bra koll på. Jag gjorde små, små förändringar i min kost, vilket också visade sig både på vågen och i form av lösare kläder så småningom. Sedan förra sommaren har jag alltså gått ner 5,5 kg och om man plussar på 3 kg blir det sammanlagt 8,5 kg! Det är jag fruktansvärt nöjd med! Flera plagg, som tidigare varit alltför tajta på mig är idag i passlig storlek, om än på gränsen till för stora. Hit hör några par byxor, några tröjor och jackor.

Trots att resan hit varit lång, kurvig och framgångsrik har jag en lång bit kvar innan jag nått mitt slutgiltiga mål, som är en tajtare och starkare kropp, 65 kg på vågen, bättre självförtroende och bättre självkänsla.

De senaste månaderna har jag dock haft en platå, där det stått still. Därför började jag i början av februari följa ett nytt träningsprogram, som innehåller både styrka och kondition istället för bara kondition som tidigare. Samtidigt har jag börjat föra matdagbok igen, efter en paus på flera månader, för att få ordning på mina matvanorna en gång för alla. Varje kväll eller följande dag överför jag mina matintag i Kiloklubis matdagbok på nätet som räknar ut mitt dagliga kaloriintag och hur mycket eller lite av olika näringsämnen jag får i mig. Det är alltid intressant att se vad den säger om mina matvanor och jag har insett att de inte är de bästa.

Jag har alltid trott att jag äter som en häst, men med hjälp av Kiloklubis program har det visat sig att jag inte alls äter för mycket, utan mitt dagliga kaloriintag ligger kring 1300 och då äter jag fem gånger om dagen. Detta är då en vanlig dag, inte en godisdag. Det är snarare innehållet i mina portioner jag måste se över, inte storleken på portionerna. Mera frukt, grönt och fibrer, aningen mera protein och mindre fett. Jag tror att det dolda fettet är en av de större bovarna i min kost.

Sammanfattningsvis har jag kommit en bra bit på väg, men har också en bra bit att vandra innan jag nått mitt slutgiltiga mål. Träningen börjar jag som sagt ha koll på med ca 4 pass/vecka, medan jag framöver behöver fokusera på min kost och vad jag äter, men också jobba på det som händer inne i mitt huvud. Till slut får ni tre "formbilder", vilka förhoppningsvis visar det jag beskrivit.

Mars 2013
Februari 2015
Februari 2015
 - Matilda

4 kommenttia:

  1. Anonyymi7.2.15

    Suuri muutos on jo tapahtunut. Olet hyvällä ja oikealla tiellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mukava, kun muutkin näkevät saman kuin minä.

      Poista
  2. Har varit i samma process men är snart i mål.
    Kämpa för du klarar det ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack fina du! Duktigt jobbat från din sida med!

      Poista