lauantai 3. tammikuuta 2015

Tankar inför 2015

Gott nytt år på er läsare!
Hoppas allt är bra med er och att nyårsfirandet gick lugnt och smärtfritt till!

2015 är alltså här och jag tänkte dela med mig av mina tankar inför det stundande året. Kalla dessa tankar för nyårslöften, motton, fokuseringsområden eller vad ni nu vill. Som jag skrev ifjol tycker jag att uttrycket "nyårslöften" har för min del blivit uttjatat och därför vill jag hellre prata om motton eller fokuseringsområden för 2015. För att göra det mer överskådligt får det bli en kategorisering av de olika områdena och jag ska under året uppdatera hur det går med dessa mål och motton. Förhoppningsvis går det bättre än ifjol då jag tänkte göra samma sak, men där skriverierna uteblev nästan helt.

Fysisk hälsa.
Jag ska ta bättre hand om min fysiska hälsa genom att byta ut mina dåliga vanor mot bättre. För det första ska jag äta hälsosamt genom att äta mera frukt och grönt samt använda rena råvaror i min matlagning så långt det går. Jag ska undvika hel- och halvfabrikat samt läsk och alkohol så långt det går under hela året, men det ser jag inte som något problem för jag är annars inte heller någon stor konsument av dessa produkter. Dessutom ska jag under minst en månads tid (from nästa vecka) eliminera så långt det går vitt mjöl och sockor ur min kost, vilket innebär ingen pasta, inget vitt bröd, bullar, kex, godis, chips, glass osv. Jag är dessutom ingen höjdare på att få i mig mellanmål, vilket påverkar både mitt humör och övrigt ätande under dagen så det ska jag bättra på under året.

Jag ska även träna regelbundet och varierat. 3-4 pass/vecka plus vardagsmotionen tror jag blir en bra kombination. Om jag fritt får välja vill jag få in både högintensiv och lågintensiv konditionsträning, styrketräning samt body & mind-timmar (som jag inte kommer på någon bra svensk översättning åt). Trots en hektisk period i skolan (om sådana kommer) ska jag få in ett träningspass här och där. Det behöver inte vara så långt, huvudsaken är att det blir av. En tillräckligt lång och god sömn är ju också viktigt för hälsan och det är också något eftersträvansvärt i sig.

Jag vill helt enkelt leva sundare och bli mer kroppsnöjd än vad jag är idag. Om vikten går neråt är det ett stort plus, men huvudsaken är ändå att mina dåliga vanor byts ut mot mer hälsosamma.

Psyksik hälsa.
Jag ska också främja mina psykiska hälsa genom dagboksskrivande, morgonyoga och mental träning, som jag har börjat tycka är intressant. Senaste tiden har jag nämligen blivit allt sämre på att skriva dagbok, trots att det skulle behövas. Därför ska jag börja skriva mera aktivt igen, helst litegrann varje dag för att uppehålla rutinen och skriva av mig dagens mest pockande funderingar och händelser. Jag har ofta skrivit dagbok på kvällen innan läggdags, men jag har insett att det inte är den mest optimala tidpunkten, för ofta orkar jag inte ta tag skrivandet då utan tänker alltid "imorgon". Jag kan ju lika gärna skriva på morgonen eller dagen som på kvällen. Tidpunkten i sig har ingen betydelse, huvudsaken är att jag skriver.

Morgonyoga är något jag flera gånger har tänkt börja med, men hur ska jag liksom gå till väga? Utan att ha googlat något har jag tänkt på några minuters stretchning samt någon andningsövning på morgonen för att komma igång och det kan jag göra i sängen om jag så vill. De senaste kvällarna har jag gjort en avslappningsövning när jag väl kommit i säng och det har fungerat rätt bra. Jag har andats djupt ut och in och därmed "andats ut" onödiga tankar och "andats in" goda, lugna tankar. Det är som om jag somnat lättare och sovit bättre. Hoppas det inte bara är illusion.

Under 2014 läste jag några av Mia Törnbloms böcker om självkänsla och jag blev inspirerad att läsa fler böcker inom temat personlig utveckling och mental träning. Därför ska jag försöka läsa fler eller åtminstone tillämpa vissa övningar från Törnbloms böcker i praktiken. Hon skrev bland annat om affiramtioner och att man ska ha egna sådana. Jag har en, men har tänkt utveckla fler till mig själv. Dessa ska jag sedan skriva på A4-ark, som jag sedan klistrar upp på ett synligt ställe i lägenheten så att jag ser dem varje dag och därmed påminns om dem och för att peppa mig själv till mer positiva tankar, bättre självförtroende och självkänsla. Dessutom ska jag börja lyssna mer inåt på mig själv och min magkänsla istället för att låta andra påverka mig och mina beslut alltför mycket.

Avklara projekt.
Denna punkt är hämtad från fjolårets nyårslöften och har samma syfte nu som då. Jag ska alltså färdigställa så många halvfärdiga projekt som möjligt under årets gång. För att lättare hålla koll på dessa halvfärdiga arbeten ska jag städa upp bland mina sylådor, för det är främst projekt i textila material som jag har ogjorda. Nedan följer en lista på halvfärdiga projekt samt en lista på idéer till nya projekt.

Halvfärdiga projekt:
- Halvfärdiga arbeten från då jag bodde på Åland (olja in smörkniven, sleven och krympburken, sy klart några väskor, måla betongkrukor)
- Virka dynvar
- Sticka mössa
- Sy sängöverkast
- Sy klänning
- Renskriva matrecept och mappa dem
- Skrivprojekt (som är så gammalt att det inte tåls att sägas högt vad det är innan det är klart)
- Sticka om sockorna mamma fick till julklapp


Idéer på nya projekt:
- Sticka vantar
- Sticka eller virka något av restgarner
- Sy jeans
- Sy nya dynvar till mina soffdynor
- Gipsprojekt
- Korsstygnsarbete med något citat att ha i hallen i lägenheten

Bloggen.
Jag vill utveckla bloggen både layoutmässigt och innehållsmässigt. Jag vill finna harmoni och balans i skrivandet samt få in mera bilder än tidigare. Fokuset ska ligga på hantverk och hälsa, vilka varvas med vanliga vardagliga funderingar och aktiviteter. Jag hoppas att läsarantalet ökar i takt med det föregående och ni som läser denna blogg får gärna komma med feedback på texterna och vara aktiva i kommentarsfältet. Vad tycker ni om texterna? Vad fungerar? Är det något som inte fungerar? Borde jag utveckla något? Det är nämligen inte alltid lätt för mig från denna sida av skärmen att veta vad som fungerar eller inte fungerar. Som exempel kan jag nämna att mamma ville ha mera styckeindelning, så att det skulle bli lättare att läsa texterna. Sagt och gjort, det blir mera styckeindelning i fortsättningen. Sedan får jag se hur det blir med att skriva på både svenska och finska, vilket jag försökte med ifjol. Just nu känner jag att jag mera vill skriva på svenska än på finska. Sammantaget vill jag alltså jobba mig till en blogg jag är nöjd med och som även ni läsare känner att ni vill läsa och därmed öka läsarantalet.

Prova något nytt.
Denna spalt kan jämföras litegrann med fjolårets "våga chansa"-spalt, som var rätt så flummig. "Prova något nytt" låter ju mycket mera konkret och som är mycket lättare att tillämpa i praktiken. Jag ska helt enkelt prova på nya saker och upplevelser, för att få lite guldkant på tillvaron. Det kan vara stort eller smått, bara det är något nytt. Sedan funderade jag på att borde jag ha något visst antal på hur många nya saker jag ska prova på, men nej det ska jag inte ha. Istället ska jag ta vara på chansen ifall en sådan dyker upp samt mer eller mindre aktivt söka mig till nya saker.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti