lauantai 17. tammikuuta 2015

Hej träningsvärk och en kraschad träningsutmaning!

Idag har jag tagit en välförtjänt vilodag från träningen. Både i torsdags och igår blev det hårdträning i form av både kondition och styrka för min del och det känns i kroppen idag. Baklåren, baken och nedre delen av ryggen har fått besök av träningsvärken idag. Likaså en del av övre armarna, men inte i lika hög grad. Jag kan konstatera att gårdagens gruppträningspass var för hård för mig. I slutet av passet orkade jag knappt lyfta på benen längre och så drabbades jag av yrsel flera gånger när vi fort skulle lägga oss på rygg och göra en magmuskelövning. I det skedet var enda alternativet att dra  i handbromsen och ta det lite lugnare. Jag har tidigare också drabbats av yrsel när jag fort stigit upp från sittande/liggande ställning, vice versa eller svängt mig. Under jullovet rekomenderade mamma mig att mäta blodtrycket några gånger och det visade sig att mitt blodtryck var lågt, speciellt det undre trycket, så jag antar att det är det som är orsaken till mina yrselattacker, men tack och lov går de fort över bara jag får stanna upp en minut.

Trots vilodag hade jag tänkt åka ut en sväng och gå en runda för att få frisk luft, men ute är det plusgrader och glashalt så än har det inte blivit av. Kanske senare, för frisk luft skulle verkligen inte skada i detta läge efter att ha suttit inne hela dagen och sytt klart två av de där halvfärdig-projekten, som jag skrev om igår.

Kommer ni ihåg den där andra träningsutmaningen jag skrev om i mitten på december ungefär? Nehe. Den gick alltså ut på att jag under jullovet skulle ta morgonpromender innan frukost, styrketräna samt intervallträna. Hur gick det då? Första veckan gick helt bra faktiskt med flera morgonpromenader samt ett styrkepass hemma. Julveckan och framåt gick det i sin tur rakt uppåt skogen. Jag fick inte hasat mig ut på några morgonpromender längre, än mindre genomfört någon intervallträning eller styrketräning. Så gick det med det alltså och ingen vettig ursäkt har jag heller för varför det blev som det blev.

Den första träningsutmaningen, som jag också skrev om i december (eller så var det i slutet på november) går det desto bättre med. Här skulle jag alltså prova på gymmets alla gruppträningspass en gång. Till dags dato har jag prickat av 6 av 23 och tänker fortsätta hårt nu två veckor framåt innan jag tar en paus med det. I februari tänker jag nämligen satsa ganska mycket på styrketräningen så där passligt tills vi åker på semester för att i mars återuppta utmaningen. Som ni märker har jag ingen brådska med min challenge och det vill jag inte heller ha för träning ska vara roligt och inget måste och nu känns det som om det faktiskt är roligt.

Ha en trevlig lördagkväll allihopa, så ska jag föröska hasa mig ut och gå en sväng så länge det är någorlunda ljust ännu och så hörs vi imorgon!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti