sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Halva detoxtiden

Idag har halva tiden av min socker-, vetemjöls- och skräpmatsdetox gått. Och jag är så nöjd att jag började med det för jag mår redan så mycket bättre! Jag är positivare, piggare, har en jämn energi och ork över hela dagen, vilket jag inte haft förut och trötthetsdippen med negativa tankar, som vanligtvis dykt upp på eftermiddagarna har uteblivit nästan helt denna vecka.

Första veckan av detoxen gick dock inget vidare. Den veckan kaffade farmor hos familjen och vi hos henne och jag hade inte hjärta (läs: självdisciplin) att tacka nej till alla godsaker. Det gjorde att jag struntade i att detoxa resten av veckan också. Den här andra veckan har gått mycket bättre och jag har till 95% lyckats undvika socker, vetemjöl och skräpmat och effekterna, jag beskrev ovan, märktes redan efter ett par dagar. Jag trodde knappt det var sant!

I början av denna vecka när jag väl bestämde mig för att ge detoxen en ny chans har det sedan dess inte varit så stora problem att undvika detoxkategorierna. Jag har sett till att det inte finns sådana varor hemma som innehåller något "förbjudet" och så har jag ätit regelbundet ren, bra mat, som hållit mig mätt. Ja, jag har till och med kommit ihåg/tvingat mig att äta mellanmål.

I helgen satte dock suget på onyttigheter in, likaså tröttheten, men dessa beror på helt andra saker än min kost. Och igår gav jag tyvärr efter för mitt sug och köpte en chipspåse. Det positiva var att chipsen inte var lika god längre, den kändes mest bara flottig och jag kände mig uppsväld efteråt. Inga fler chipspåsar här inte på ett bra tag.

Om jag i fortsättningen också känner av de positiva effekterna av min detox, tänker jag inte införa socker, vetemjöl och skräpmat i min kost mer än ett minimalt nödvändigt i form av dolda saker. Nästa vecka tänker jag köra ännu hårdare och undvika dessa varor till 98% eller mer samt se över mina portionsstorlekar, för denna vecka känns det som om jag har ätit massor med mat och stora portioner. Det sägs ju att man ska äta ofta, men små portioner istället för stora portioner och sällan.

Och så hoppas jag på en lika energi- och orkesfylld vecka nästa vecka som denna vecka varit!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti