tiistai 30. joulukuuta 2014

Nyårslöften 2014 slutrapport

Året 2014 börjar närma sig sitt slut och jag tänkte göra en slutrapport över hur det gått med mina nyårslöften jag gav för snart ett år sedan. Jag kategoriserar nyåslöftena på samma sätt nu som jag gjorde då jag gav dem.Om ni vill läsa närmare vad dessa löften var kan ni endera klicka här  eller här för att läsa. Till att börja med kan jag ändå konstatera att ingen av nyårslöftena har infriats helt, men de flesta har det ändå gått bättre med än tidigare års nyårslöften. Bara att konstatera att jag gjort någonting rätt i alla fall.

Negativt/Positivt. I denna punkt har det gått både upp och ner. Om jag tittar över hela året har mitt humör under första halvan av året gått mot det positivare hållet, medan det under andra halvan av året gått mera mot det negativa. Men sammantaget kan jag konstatera att jag ligger mera på den positiva sidan av mittstrecket än den negativa sidan nu vid årets slut och det var det jag eftersträvade när jag skrev denna punkt. Well done!

Träning. Under året 2014 ville jag ha mera rutin i min träning och försökte verkligen få till det, men det blev ändå inte så mycket rutin i träningen som jag hade hoppats på. Jag tänker inte skylla på mycket skolarbeten eller inflammation i knä. Om jag bara hade velat, prioriterat min tid annorlunda samt lagt om mina träningspass utgående från de förutsättningar som fanns hade jag kunnat träna trots hektiska perioder i skolan och ett knä som bråkade. Med andra ord fulländades detta område långtifrån, trots att jag tränat en del under året.

Hälsa. Jag skulle också ta bättre hand om min fysiska och psykiska hälsa under årets lopp. Jag kan bara konstatera att vissa perioder har det gått väldigt bra, andra perioder långt ifrån bra och så ibland någonstans mittemellan. Om inte annat vet jag nu lite bättre vad det verkligen krävs för att ta hand om sin hälsa. Och så har jag fått en ökad självkännedom under året, vilket är ett stort plus och som jag skrev lite närmare om igår. Resultatmässigt skulle jag säga att jag ligger på en sexa i en skala på 1-10.

Avklara projekt. Denna punkt har jag jobbat mest aktivt med under året som gått och jag har verkligen fått gjort saker och ting klara, vilket jag är mycket nöjd med. Visst har jag fortfarande en del halvfärdiga projekt i något skrymsle, men de ska också avklaras efter hand som jag har tid. Hantverksmässig produktivitet skulle nog beskriva året 2014 mycket bra!

Planera projekt. Som jag skrev i delrapporten övergav jag denna punkt ganska fort och fokuserade istället på att göra klart halvfärdiga produkter och fundera ut vad som är det jag tycker mest om att göra i hantverksväg. Jag kan väl ändå inte påstå att jag skulle ha varit utan idéer, som jag vill förverkliga för det har jag verkligen inte varit förutom en period här i höstas. Idéflödet kan jag inte stänga av, utan kommer det idéer så är det bara att låta dem komma.

Våga chansa. Sista punkten i mina nyårslöften var denna och så här i efterhand kan jag säga att jag har inte chansat så mycket under året 2014. Jag har mera kört på det trygga och invanda mönstret. Kanske det behövs ett sådant år också när det inte händer så mycket och livet rullar på i det samma gamla vanliga. För om jag tänker tillbaka först på 2012 så var det ett år där det hände massor. Jag blev student, flyttade hemifrån till Åland där jag hade mitt första egna hem, skaffade både jobb och studieplats, två utomlandsresor plus några Stockholmsbesök, mormor dog mm. 2013 i sin tur var lite lugnare med skola och jobb på Åland, flytten till Vasa i augusti och ny studieplats med allt vad det innebar. 2014 har jag mera hunnit tänka och fundera på det som varit samt om framtiden och vad jag vill och jag hoppas att dessa tankar i utmynnar i något gott under de kommande åren.

Trots att det gått si så där med mina nyårslöften känner jag mig rätt nöjd. Jag har hållit dem bättre än tidigare nyårslöften, trots att jag inte hållit dem helt. Jag hade också önskat att jag mera hade delat med mig av mina tankar och arbetsprocesser kring punkterna ovan här på bloggen. På något sätt har jag skämts över dem och varit rädd för vad andra människor ska tycka och tänka om mina skriverier och vad jag håller på med. Samtidigt vet jag att jag kan förbättra det året 2015, för jag tänker dela med mig av mina tankar inför året 2015 här på bloggen någon av de närmaste dagarna och följa upp dem sedan kontinuerligt under året.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti