sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Lucka 7 - Julstrumpan

I lucka nummer 7 hittar vi första julminnet i julkalendern. Jag kunde ha varit i 7-8 års åldern när det var aktion på byahemmet i min hemby. Många bysbor, inklusive jag, var där och vi barn satt på första raden iom att det var vår uppgift att gå ut med de utaktionerade sakerna till den nya ägaren. Så skulle den dåvarande byahemsföreningens ordförande aktionera ut en röd julstrumpa med en snögubbe på. Jag tyckte den var fin och ville därför ha den. Jag tog mod till mig och ropade försiktigt ut en summa jag kunde tänka mig att betala för den. Det tog inte en lång stund innan mäniskorna i salen brast ut i skratt av mitt utrop. För en väldigt blyg, tystlåten och inåtvänd liten tjej, som jag var på den tiden, var det världens bakslag att folk började skratta åt mig. Efter den gången bestämde jag mig för att inte ropa ut något spontant vid sådana tillfällen mera. Det har jag fram tills denna dag inte gjort. Idag förtsår jag att knappast ingen menade illa med sitt skratt, men då kändes det verkligen så...

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti