lauantai 6. joulukuuta 2014

Lucka 6 - Självständighetsdagen

I lucka 6 tänker jag faktiskt göra ett undantag och inte bjuda på något minne från de gångna åren. Den sjätte december är ju ändå Finlands självständighetsdag och det känner jag att jag vill uppmärksamma. Självständighet för mig betyder att jag får leva i ett fritt och tryggt Finland. Jag har frihet att välja utbildning, var jag bosätter mig, yttra mig osv, vilket verkligen inte är en självklarhet för alla människor i alla länder. Samtidigt känner jag stor tacksamhet för de som försvarat vår självständighet i de krig Finland varit involverad i. Den sjätte december är alltså en dag att minnas vad tidigare generationer gjort för vår självständighet, men också vad vi gör idag för att upprätthålla den och att Finland förblir ett land med de rättigheter och skyldigheter den har för medborgarna idag. Jag tillbringar gärna dagen med familjen och Självständighetsbalen på slottet är ett måste att se på tv.

Vad betyder Finlands självständighet för just dig?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti