perjantai 5. joulukuuta 2014

Lucka 5 - Roddbåten

I lucka 5 tänker jag bjuda på ett barndomsminne. Jag tror detta hände sommaren mellan femman och sexan eller mellan sexan och sjuan, jag kommer inte ihåg exakt. Rätta mig någon om jag har helt fel. Jag och mitt kompisgäng (som då bestod av mig, E, H och tre tjejer till i detta fall) hade bestämt oss för att ro ut till en holme från H:s och sova över där i tält. Först samlades vi hemma hos H, gick sedan ner till båten, packade i den och hoppade i själva med flytvästar på och begav oss iväg roende. Så här i efterhand kan jag se situationen som både en rolig upplevelse och som oroande iom att roddbåten var så fullpackad med packning och 6 passagerare och den hårda blåsten när vi begav oss iväg. Båten kunde ju ha tagit in vatten och vem vet vad som då hade hänt, men tack och lov gick allt bra. Ingen vuxen hade ju heller kollat att det såg bra ut i båten när vi for iväg vad jag kommer ihåg. Vad som gjordes på kvällen är som höljt i dunkel, medan morgonen därpå är betydligt klarare. Vi vaknade av att det stod människor på den motsatta stranden och skrek och hade en massa oljud för sig. Vi blev rädda och trodde att det var fyllon som var på vift. Därför smög vi omkring på den lilla holmen (som verkligen inte hade många gömställen) och försökte ta reda på vilka människorna var och vad de höll på med. Efter en stund begav sig folket iväg och så även vi senare den dagen. En tid senare fick vi veta att människorna på den motsatta stranden verkligen inte var några fyllon utan helnyktra typer som försökte skrämma upp måsarna i sjön och analysera läget av den stora, skränande och störande kolonin.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti