torstai 4. joulukuuta 2014

Lucka 4 - Elaka busschauffören

Jag återkommer gång på gång i min julkalender till Åland, så även idag. Sommaren 2011 var nämligen jag och E på en kort cykelsemester på Åland. Allt gick utan större problem ända tills vi skulle ta oss med buss från Mariehamn till Långnäs, för att därifrån sedan ta båten över till fastlandet. Båtbiljetterna var bokade, men inte bussbiljetterna mellan orterna. Mitt i natten tog vi oss till Västra hamnen i Mariehamn och skulle ta oss på bussen med cyklar och all packning. På grund av att vi inte hade bokat bussbiljetterna var busschauffören fräck nog att skälla ut oss efter noter för att vi inte hade några biljetter. Där och då blev iaf jag ställd, men vi försökte med E diskutera oss fram till en lösning och till sist fick vi komma med på bussen ut till Långnäs. Tack och lov säger jag. Visst inser jag att en del var mitt fel när jag enbart hade bokat båtbiljetter, jag borde förstås samtidigt ha bokat bussbiljetterna också. Men jag anser också att en busschaufför inte behöver skälla ut kunderna för det, utan vara mera tillmötesgående och hjälpa till så gott det går.

Följande sommar när jag jobbade på Åland skulle jag en dag in till Mariehamn för att därifrån ta mig hem till Österbotten. Först tog jag mig med färjan till Hummelvik och därifrån bussen in till stan. Jag steg på bussen i Hummelvik och sa vart jag skulle och det bemötande jag fick av den busschauffören fick mig att fullständigt tappa hakan och bli helt paff. Jag fick knappt fram ett ord. Det är den absolut trevligaste busschauffören jag någonsin träffat på! Efter mitt första möte med en åländsk busschaufför sommaren 2011 hade jag nog trott att alla åländska busschaufförer skulle vara lika hemska och elaka, men det visade sig att jag hade fel som tur. Heja för trevliga busschaufförer!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti