keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Lucka 3 - Lådbilstaxi

Om jag igår i min julkalender fortsatte litegrann på bakningstemat fortsätter jag idag i lucka nummer 3 med felsägningar. Sommaren 2013 jobbade jag på en av Mariehamns matbutiker och en dag ville en kund att vi i kassan skulle beställa en taxi åt henne. Min kollega frågade mig om jag kunde göra det och gav mig information om hurdan taxi kunden ifråga ville ha. Sagt och gjort, jag ringde till taxistationen i stan, presenterade mig och framförde sedan mitt ärende: "Kan jag få en lådbilstaxi till Hallen?". Det var tyst en stund i andra ändan av luren innan taxidamen frågade mig: "Är inte lådbilar sådana barn brukar köra med?". Jag svarade att det brukar väl vara det, men försökte ändå få beställt en lådbilstaxi till butiken. Slutligen bad jag taxidamen vänta en stund i luren så länge jag frågade min kollega vad hon egentligen sagt. Det visade sig att kunden skulle ha en LÅGbilstaxi och inte en LÅDbilstaxi, så efter det gick det lite enklare att få tag i en taxi. Tänk att byta ut en enda bokstav i ett ord och så blir det helt fel! Om taxifolket fick sig ett gott skratt runt kaffebordet, så bjuder jag på det! Bara att konstatera att hjärnkontoret inte fungerade helt optimalt under åttonde dagen på jobb i sträck...

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti