lauantai 20. joulukuuta 2014

Lucka 20 - Tågresor norröver

Iom det långa avståndet mellan mitt barndomshem i Österbotten och mormor i Rovaniemi har det blivit många resor mellan dessa orter både med tåg och bil. Det är dessa tågresor jag främst kommer ihåg. Nu ska jag berätta om några tågresor jag minns eller fått berättat för mig.

Mamma berättade att när jag ännu inte kunde gå och vi två åkte tåg norrut, så lät mamma mig krypa längs med tågvagnsgången för att jag skulle ha något att göra. Jag hade tydligen en vana att gräva i skräpkorgarna. Man kan bara gissa sig till hur smutsig jag var när vi väl kom fram och vad mamma berättat fick hon alltid först tvätta mig när vi väl kommit hem till mormor.

En annan gång vi åkte tåg med mamma och jag var i skolstartsåldern blev jag bjuden på tuggummi av en ca 25 årig kille med snaggat hår och röd duk på huvudet. Och det var inte vilket tuggummi som helst, utan ett avlångt platt tuggummi. För en liten tjej var det hur häftigt som helst.

Som liten fick jag väldigt ofta höra hur fina ögon och mörka ögonfransar och ögonbryn jag har. Speciellt då när vi åkte tåg och folk kom och gick. Jag fick nog av det och mitt stora mål när jag skulle bli stor var att skaffa glasögon och klippa av mig mina ögonfransar. Idag skulle jag absolut inte klippa av mig ögonfransarna, men glasögon har jag varit tvungen att skaffa. Så mission completed gällande dem.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti