maanantai 1. joulukuuta 2014

Lucka 1 - "Allting löser sig med lite våld"

Under lucka 1 hittar vi det första minnet, som jag kom att tänka på när jag bakade pepparkakor idag. När jag skulle ta ut pepparkaksdegen ur kastrullen idag så tog jag till min hjälp en träslev och tog i ordentligt för att få ut något av degen. Plötsligt small det till och träsleven gick av. "Jaha", tänkte jag, "där gick mitt löfte om att inte söndra något i år när jag bakar pepparkakor". Det var endera ifjol eller för två år sedan jag hade sönder en bakbunk när jag bakade pepparkakor.

På tal om att söndra saker kom jag att tänka på min tid på Åland och på hantverkslinjen jag gick. Ganska ofta när vi höll på med hantverk och någon höll på att fixa med något och det inte riktigt gick vägen sa alltid någon annan med glimten i ögat "Allting löser sig med lite våld". Med det menade vi mera att ta i ordentligt så skulle det praktiska problemet fixa sig. Det var precis det jag gjorde idag när jag skulle få ut pepparkaksdegen ur kastrullen, alltså tog i ordentligt med träsleven, men det gick ju inte så bra. Jag kunde alltså konstatera att allting inte löser sig med våld, trots att det delvis fungerar när man hantverkar.






(Vill bara påpeka att jag inte förespråkar våld om någon fick den uppfattningen.)

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti