keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Lucka 10 - Barndomsvänner

När jag tänker tillbaka på min barndom, och då främst på tiden innan jag började skolan och vilka barn jag lekte med skulle jag säga att jag hade ganska många lekkamrater. Den mesta tiden jag var med någon kamrat var jag med L, som jag kännt sedan jag var bebis. I många år var det vi två i nästan vått och torrt och trots att jag alltid pratat svenska med mina vänner, så pratade vi två finska när vi var på tu man hand. Ett av de få minnen jag har från mitt första år på dagis var att jag och L spionerade på en viss person när vi var ute och lekte. Vem denna person är kommer jag inte och avslöja, men de som känner mig bättre vet vem det är, det kan jag lova.

Sedan var det en systertrio jag lekte med en hel del också som liten, speciellt de två yngre. Jag har inte så många tydliga minnen från våra lekstunder, endast små sekvenser härifrån och därifrån. De tydligaste minnena är ändå från de gångerna jag och pappa var och hälsa på dem i södra Finland, efter att de flyttat dit. En gång rände vi iaf pulka hemma hos dem. Vi var fem stycken som skulle ränna samtidigt i en stor pulka och eftersom jag var yngst och minst var jag tvungen att sitta längst fram i pulkan. Det resulterade i att jag var längst in i busken, som var nedan om vår pulkabacke, när vi väl kommit ner.

Sedan lekte jag också en hel del med S och hans systrar. Här har jag heller inga tydliga minnen, men bilderna vi har på mig och S är helt ljuvliga. Jag tycker att bilderna utstrålar värme, glädje och tillfredsställelse. Det märks på bilderna att vi trivs i varandras sällskap.

Visst fanns det andra också jag lekte med, men det var främst dessa människor jag umgicks med innan jag började i dagis och skolan.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti