keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Höstterminen 2014

Jag tänkte ta och blicka tillbaka på hösten som varit. För det första kan jag konstatera att det varit en bråd höst, speciellt oktober och november med en hel massa skolarbeten. Under den perioden hann jag med inte så mycket annat än just skola och skolarbeten. Praktiken som vi hade var mycket givande. Under praktikperioden insåg jag tydligare än jag någonsin gjort att jag är alltför snäll och har alltför svårt att säga nej. Jag började lägga märke till dessa saker gång på gång och blev irriterad på mig själv för hur jag hanlade/handlar. Praktiken gav mig också nya infallsvinklar på läraryrket, vilket jag har funderat en hel del på sedan dess. Annars har jag också funderat mycket på hur sådant som hänt när jag var yngre påverkar mitt beteende även idag och vissa saker gör det både på gott och ont. Jag har också haft mina humördippar, vilket gett mig en ångest, som ibland nästan varit outhärdlig. I de fallen har jag försökt omge mig med både människor och sysslor jag tycker om för att skingra orosmolnen. Visst finns de där molnen hos mig ännu, men de är mycket lättare än vad de var när det var som värst. Det har alltså varit många funderingar om det förflutna, nuläget och framtiden.


Den mesta tiden av hösten saknade jag inspirationen och motivationen till att handarbeta, vilket gjorde att jag inte pysslade med knappt något alls. När ljuset i tunneln började synas gällande skolarbetena brakade min kreativitet loss och den har fortfarande sitt grepp om mig på ett positivt sätt. Dessutom blev jag så glad över att få delegerat ut en uppgift jag gått och varit stressad över. Vad denna uppgift är, är jag än så länge förtegen om för det är juletider... Träningen och den hälsosamma livsstilen har fått lida en hel del under den mest hektiska perioden i höst och nu försöker jag hitta rätt spår igen. Ny inspiration har jag sökt i boken Bodylicious av Sofi Fahrman och Julia Fors samt en kokbok jag lånade på biblioteket häromdagen och de två träningsutmaningar jag har på gång för tillfället. Någonstans mellan allt har jag även hunnit vara hem till mamma och pappa samt ner till H i Esbo ett varv.

Det var hösten i korthet och nu går vi mot ett nytt år och en ny vårtermin. Mina funderingar för det nya året kommer i ett annat inlägg. Här nedan får ni några bilder på mina praktikelevers alster från praktiken. I ena klassen syddes det pyjamasbyxor, medan det i andra klassen målades på tyg, som sedan syddes till tygkassar.

- Matilda


slöjd7apyjamas1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti