maanantai 29. joulukuuta 2014

Årsresumé 2014


Om jag ska vara helt ärlig hade jag tänkt strunta i att göra en tillbakablick över året 2014 här på bloggen eftersom jag ansåg att det inte fanns något att se tillbaka på. Men så råkade jag snubbla över några årsresuméfrågor på bland annat Blondinbellas blogg och tänkte "Varför inte?". Så jag snodde frågorna även hit och nedan ser ni resultatet. Varsågoda!

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Ja, jag har gått på tisdagsmöten mer eller mindre regelbundet under hösten. Jag har också funderat en hel del på om och för vilka jag ska berätta vad dessa tisdagsmöten är och kommit fram till att jag inte kommer att berätta för några fler än de få som för tillfället vet vad det är, men jag utesluter ändå inte tanken på att någon dag berätta för fler. Tillsvidare känner jag mig ändå nöjdast och tryggast så här. Med andra ord är det onödigt att fråga.

Genomdrev du någon stor förändring?
Nej, det har jag inte gjort. Vad skulle det i så fall ha varit?

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, ingen. Varken jag eller någon ur min vänkrets är riktigt där än.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Det får bli den 23 augusti då vi firade farmors 95-årsdag. Trots en del sista minuten-stress och tjafs blev det en bra tillställning till slut och jag fick agera fotograf under dagen, vilket jag njöt av.

Vilka länder besökte du?
Sverige och Katrineholm över midsommaren. Och så var vi med familjen på bussresa till Riga och Lettland, varpå det också kördes genom Estland med stopp och övernattning i Tallinn på hemvägen.

Bästa köpet?
I år har det inte blivit några större inköp, som skulle ha etsat sig fast i mitt minne något nämnvärt. Om inte annat har jag inhandlat en hel del garnnystan detta år och virkat och stickat därefter, så jag säger garn. Jag har nämligen blivit nöjd med det mesta jag tillverkat i garnväg i år.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
När jag sitter här och försöker besvara frågorna kommer jag på mer negativa svar än positiva och känner mig därför väldigt otacksam. Så här i all hast kan jag inte komma på något som skulle ha gjort mig riktigt glad i år. Antgaligen är det vardagens små guldkorn som gjort mig glad det senaste året samt att jag klarat av skolan så bra som jag gjort.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015?
Mer umgänge med folk. Där inser jag att jag har ett stort eget ansvar, som jag inte utnyttjat under det gångna året. Jag får helt enkelt bara skylla mig själv, men jag har mina planer för det kommande året...

Vad önskar du att du gjort mer?
Att jag tagit bättre hand om min mentala hälsa, men också den fysiska hälsan.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Att jag inte lagt ner så mycket tid på att peta på telefonen och med det menar jag kolla Facebook, mejl, bloggar samt spela spel.

Favoritprogram på TV?
Mitt favoritprogram brukar vara svenska Melodifestivalen, men detta år tyckte jag att den var riktigt värdelös med dåliga programledare, dåligt manus och bidrag, som verkligen inte tilltalade mig. Endast några få bra bidrag fanns med bland årets startfält om man frågar mig. Inte heller Så Mycket Bättre var något vidare i år enligt mig. Jag slår till med svenska Let's Dance och finska motsvarigheten Tanssii Tähtien Kanssa samt Bonde söker fru och Maajussille morsian. Herrejisses vad det låter som om jag tittar mycket på TV!

Bästa boken du läste i år?
De flesta böcker jag läst i år har varit riktigt bra och verkligen fallit mig i smaken, så det är svårt att välja ut en. Det har främst blivit träningsböcker och böcker om personlig utveckling jag läst. Om jag måste nämna någon får det bli Mia Törnbloms böcker "Självkänsla nu!" och "Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla".

Största musikaliska upptäckten?
Ed Sheeran och One Republic!

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Jag kan väl inte säga att jag haft några större jobbframgångar detta år då jag inte ens fick sommarjobb. Å andra sidan har jag gjort mitt första lärarvikariat, så det får bli den största yrkesmässiga framgången detta år.

Största framgång på det privata planet?
Att jag börjat våga öppna upp mig om det som tynger mitt hjärta, speciellt nu under hösten.

Största misstaget?
Att jag inte lyssnat lika mycket på min magkänsla som tidigare, den brukar nämligen ganska ofta vara en bra ledstjärna i olika val. Och att jag inte tagit tillräckligt stort eget ansvar för mitt eget liv och välmående, utan låtit andra styra mig för mycket och bara flytit med.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har nog gått mer från den positiva livssynen till den pessimistiska, tyvärr. Så jag säger mer ledsnare än tidigare år, men det tänker jag göra ändring på nästa år.

Vad spenderade du mest pengar på?
Mat, bensin och garn.

Något du önskade dig och fick?
- Ett presentkort till Intersport i julklapp (hade nämligen önskat mig något träningsrelaterat i julklapp).
- En större självkännedom genom de böcker jag läst och de diskussioner jag haft med diverse olika personer under årets lopp.

Något du önskade dig och inte fick?
Sommarjobb, men det blev en bra sommar ändå. Jag hjälpte till hemma med diverse ogjorda sysslor, som jag fick en liten ersättning för. Det blev en hel del målande och storstädande av förråd bland annat.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
På kvällen var E och H på besök hemma hos mig och jag fick en fin present av E. Min kalender säger mig att jag på dagen tagit en kort arbetsdag.

Fick två fina ljuslyktor av E i födelsedagspresent.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Om jag tänker på yttre beringelser, så nej. Om jag i sin tur tänker på inre betingelser, så delvis ja.

Vad fick dig att må bra?
Familjen, träningen och vännerna. 

Vem saknade du?
Familjen, Nelli och Snurris när jag varit i Vasa samt Åland och mormor, som inte finns bland oss längre.

Mest stolt över?
Jag känner att jag borde skriva något klyschigt här, men det tänker jag inte göra. Jag är stolt över mig själv för att jag genom aktivt arbete utvecklats i mitt hantverk samt över att jag bevisat mig själv att bara jag vill något tillräckligt mycket och jobbar aktivt på det, så kan jag lyckas. Här tänker jag främst på att jag tagit några steg framåt i mitt arbete mot ett nöjdare jag med bättre självkänsla och självförtroende samt till att bli mer kroppsnöjd. Sedan har jag också vågat bli mer öppen om sådant som känns jobbigt och/eller som känns bra för mig, men som jag tror att andra inte uppskattar lika mycket.

Högsta önskan just nu?
Att leva det liv jag vill leva och att 2015 blir ett bra år, som jag aktivt gör till mitt.
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag tänker ta ännu bättre hand om min hälsa, både den fysiska och psykiska hälsan. Jag ska börja lyssna inåt mera igen istället för utåt samt ta eget ansvar för mitt välmående, mina val och mitt handlande och inte bara flyta med, som jag pratade om i en tidigare fråga.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti