torstai 27. marraskuuta 2014

Kreativitet, inspiration och glädje

Jag hade tänkt sätta mig ner framför dataskärmen igårkväll för att uppdatera bloggen, men i och med att det var problem i Elisas nätverk och internet därmed inte fungerade så blev det inte av. Men jag hade i alla fall en riktigt trevlig dag igår med hushållsarbete hemma och julklappsärenden på stan. Budgeten fick sig dock en törn på grund av det senare nämnda. Det enda jag inte hittade var pepparkaksmått. Eller sådana som jag ville ha rättare sagt. Pepparkaksmåtten ska på jullovet användas till ett experimentprojekt, som jag berättar om senare när jag väl kommer igång och ser hur det börjar arta sig.

Jag kom på igår att jag skulle vilja ändra om rejält i mitt flickrum hemma hos mamma och pappa. Alla drastiska idéer jag har kommer inte att förverkligas det vet jag, men förhoppningsvis några iaf. Med andra ord blir det intressant att se hur mitt flickrum ser ut när jullovet är slut. Förhoppningsvis mera hemtrevligt än det är nu åtminstone. Före och efter bilder skulle ju inte sitta helt dåligt heller, så jag kan visa resultatet ifall något händer där. Nu när skolarbetena minskat rejält märker jag att inspirationen och kreativiteten börjar ta fart igen och jag vill helst bara ta tag i nya projekt och få jobba praktiskt med mina händer. Det är ändå det jag tycker mest om att göra, så därför tänkte jag ikväll ta och baka en kaka inför helgen då pappa och farmor kommer på besök. Denna kaka, som går under namnet arabisk kryddkaka (arabialainen maustekakku), är en av mina absoluta favoriter bland julbakelserna. Alltså ingen jul för min del utan denna torrkaka, som är som bäst när den fått stå några dagar i kylskåpet.

I tisdags hade jag höstens enda tent, som jag inte hann förbereda mig särskilt väl för. Därför var jag orolig hur det skulle gå, trots att det efter tenttillfället kändes helt okej. Redan idag fick vi resultaten och jag blev godkänd med fem poängs fördel! Vilken glädje och lycka! :) Jag fick även reda på kursvitsordet samt hur det gått med de andra uppgifterna vi gjort i samma kurs. Jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd! Det kunde inte ha gått mycket bättre med tanke på omständigheterna, trots att det inte blev det högsta vitsordet. På tal om skola ska jag imorgon ha min andra praktiklektion med mina femmor och vi ska fortsätta på vårt "Tove Jansson 100 år"-projekt. Imorgon ska jag prata om färglära innan eleverna får börja jobba och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med det arbetsblad jag gjorde om färglära idag. Enkel och koncis med endast det absolut viktigaste med. Efter morgondagen har jag bara två dubbellektioner, slutdiskussionen samt inlämningen av praktikdokumentationen kvar i min praktik :) Denna praktikperiod har verkligen varit givande, annat kan jag inte säga. Bilder och mera reflektioner kommer närmare jul när det sista är överstökat.

Ha det gott, så hörs vi!

- Matilda

PS. Solen sken faktiskt här i Vasa igår, vilket gjorde mig harmonisk. Men idag var vi tillbaka i samma mönster igen med ett gråmulet, vått och dimmigt väder, vilket jag försöker att inte tänka på för mycket.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti