sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Finbesök & hantverksfunderingar

I helgen har jag haft finbesök av bästa farmor och pappa. Orsaken till deras besök var att de idag skulle på krigsveteranernas 70-årsjubileum här i Vasa, dit farmor med avec fått inbjudan. Efter några samtal bestämdes det dock att de skulle komma redan igår. Under dessa två dagar har vi hunnit med bland annat marknad i Botniahallen och Stundars innan det var festdags för mina gäster idag inne i stan. I skrivande stund borde de dock redan vara påväg norrut hemåt. På fredag ses vi igen! Jag måste dock få skryta lite på min farmor, för hon är en riktig stålfarmor, som är intresserad av det mesta och de flesta, är den positivaste och socialaste människa jag känner och orkar hänga med i svängarna rätt bra trots sina 95 år på nacken. Dessutom kör hon bil. Sådan vill jag också bli när jag blir gammal!

Stålfarmor

Vem kunde tro att hon är 95?

Min underbara familj
(Bilderna ovan från farmors 95-årsfirande i augusti)

Här ikväll kom jag på att jag skulle göra pepparkaksdeg tills imorgon och tisdag då jag är ledig båda dagarna från skolan. Receptet var förstås på farmors goda pepparkakor, som ändå alltid blir godare då farmor gör dem. Ibland funderar jag om dessa far- och mormödrar har något hemligt recept eller krydda dom använder sig av när de gör mat, för trots att jag gör precis likadant (eller använder samma recept för att förtydliga) blir det aldrig lika gott som då farmor gjort det (eller mormor då hon levde). Har någon ett svar på detta?

Pepparkaksbakning på g

Imorgon har jag också tänkt börja göra julklappar nu när allt material är införskaffat och jag har tid. Jag känner att jag har en press på mig att klapparna måste bli bra, speciellt en. Det är nog främst jag själv som satt denna press på mig, ingen annan. Samtidigt som jag gör julklapparna ska jag göra en kalkylberäkning. Jag har nämligen redan länge velat börja tillverka och sälja mina egna hantverksprodukter, men inte vetat riktigt vad jag ska satsa på iom att jag tycker om att pyssla på med så många olika inriktningar med allt från textil till metall och återvinning. Nu har jag kanske kommit på "min grej" och ska därför räkna ut imorgon vad en sådan produkt kunde kosta. Vad denna produkt är kan jag förstås inte nämna ännu iom att det ska bli julklapp, men efter julafton ska jag avslöja vad det är och hur mina beräkningar gått. Å andra sidan känner jag att jag skulle vilja ha en eller två produkter till jag kunde koncentrera mig på och tillverka och sälja. Det perfekta vore ju att börja tillverka produkterna nu och göra ett "första steg ut på marknaden" i maj 2015 då det igen ordnas vårmarknad i min hemby. Bara att fortsätta tänka på vad det kunde vara, men det måste vara något jag tycker om att göra, är användbart och inte allt för tidskrävande i tillverkningsprocessen och som verkligen "bara" är min grej.

Så sådant har jag varit med om och funderat kring nu i lillajul, som inleder advent- och juletiden. Till tonerna av traditionell julmusik säger jag hejdå för denna gång och önskar alla en trevlig arbetsvecka nästa vecka!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti