lauantai 11. lokakuuta 2014

Hur går det med målen?

Kommer ni ihåg inlägget "Tills friden är återställd..." med underrubriken "Tankar inför 2014"? Om inte, kan ni bekanta er med texten genom att klicka här. Inlägget handlar om de funderingar och mål jag satte upp för året 2014. Jag hade tänkt uppdatera er med jämna mellanrum under året hur det går med de uppsatta målen, men som ni kanske märkt har de inläggen uteblivit under de första nio månaderna av året. Orsaken är delvis lathet, delvis att jag inte riktigt kommit mig för att införliva målen i mitt liv, vilket gjort att jag inte haft något att skriva om. Lite har förstås hänt under årets lopp, men i somras fick jag en riktig skjuts framåt. Därför tänkte jag uppdatera om hur det går för tillfället och kategoriserar det likadant som i originaltexten för att göra det mera överskådligt både för mig och er.

Negativt/Positivt. Denna punkt handlade om mitt sätt att tänka; att tankarna hade börjat bli mer negativa än positiva och att jag skulle bryta den trenden hos mig själv. I grund och botten är jag nämligen än positiv person. Bläddrade en dag i min dagbok och kunde konstatera att mitt sätt att tänka blivit mycket mer positivt sedan augusti 2013 då jag började skriva i den dagbok jag skriver i nu. Det känns oerhört skönt att ha bevis på, för den sista tiden på Åland var inte alltid den lättaste. Med tiden har jag insett att den psykiska hälsan är minst lika viktig som den fysiska och därför är denna punkt en av de punkter jag jobbat mest med under året och kommer även att fortsätta med det. Jag tror dessutom att mina tisdagsmöten kommer att bidra positivt till min psykiska utveckling.

Träning. Kort sagt gick denna punkt ut på att jag skulle få rutin i min träning och därmed hitta en ny träningsglädje. Det har gått med varierad framgång kan jag säga. Fick till en bra början i början av året, som dock rann ut i sanden pga mycket skolarbeten och belastningsskada i mitt ena knä, vilket gjorde att jag inte kunde röra mig mer än nödvändigt i 1-1½ månad. Sommaren spenderades på landet hos mina föräldrar, vilket gjorde att träningen ibland blev lite enformig. Tack vare sommaren fick jag ändå kartlagt vad jag behöver fokusera mera på under mina träningar. September innebar skolstart och återvändo till Vasa, så därför har jag den senaste månaden försökt få den rutin i träningen jag sökt efter. Nu känns det som om det håller på att lossna riktigt ordentligt. 3-4 pass/vecka försöker jag köra samt utnyttja vardagsmotionen så mycket det går. Detta innebär att jag försöker köra styrketräning och spinning en gång i veckan och varierar de två sista beroende på intresse och tid. Dessutom försöker jag cykla till skolan så gott som varje skoldag, vilket de dagarna innebär en 8 km:s cykelrunda.

Hälsa. Under årets lopp har jag insett att ordet hälsa står för både det fysiska och psykiska välmåendet och allt vad det innebär. När jag skrev om denna punkt efter julen hade jag nämnt bl.a. att jag skulle ta bättre hand om min hälsa, äta hälsosammare och skapa  rutiner. Iom att jag redan tagit upp det psykiska välmåendet samt tangerat det fysiska fokuserar jag till följande på hälsosamt ätande samt rutinerna. I mitten av juli började jag föra matdagbok och det är det bästa jag gjort för att kunna ändra på mina matvanor åt det hälsosammare hållet. Jag har blivit medveten om hur jag äter och vilka de kritiska punkterna är. De kritiska punkterna förändrar jag en åt gången i maklig takt och det har faktiskt behållit min motivation! Jag ser hela denna process nämligen som en livsstilsförändring och ett långsiktigt projekt. Dessa nya vanor ska jag kunna leva med resten av mitt liv. Bakslag kommer förstås också, men det är att lära sig att lägga dem bakom sig och fokusera framåt istället. Tack vare att jag blivit medveten om mina matvanor och ändrat på dem till viss del samt träningen därtill har jag sedan juli tappat 5,5 kilo! Det känns riktigt bra och motiverar mig till att försöka ännu mera. Den bästa känslan är när jag märker att en del kläder blivit lösare.
     Gällande rutinskapande i min vardag går det sakta men säkert framåt. Att tillämpa rutinerna jag hade under gymnasietiden i min tillvaro idag funkar inte alls (som jag på något sätt trodde att det skulle göra). Istället går jag varje söndag igenom följande veckas schema, prickar in träningen samt vad som borde göras under veckan. Justeringar under veckan förekommer mer eller mindre, men söndagsplaneringen hjälper mig att komma genom veckan. Jag har som mål att förutom skolan få gjort cirka två saker per dag. Det kan handla om att göra något skolarbete, diska, träna osv.

Avklara projekt. Rubriken säger  mycket om vad detta kommer att handla om, nämligen att avklara halvfärdiga projekt under året. En del har blivit klara, en del är fortfarande halvfärdiga, men jag jobbar aktivt hela tiden med denna punkt. Jag har ju lyckats att även starta upp en del nya projekt, som därmed också står på min att göra-lista. Ibland känns det som om denna punkt aldrig kommer att bli klar. Samtidigt har jag dock satt ett påbörja projekt-stop för mig själv, vilket innebär att jag ska avklara halvfärdiga projekt i snabbare takt än jag påbörjar nya jämfört med andra vägen förut.

Planera projekt. Jag har många gånger tänkt på att jag skulle sammanställa en portfolio över mina produkter och det hade jag tänkt göra under året 2014. Jag insåg dock ganska fort att det istället är vettigare att jag avslutar så många projekt som möjligt först och gör en portfolio efter det. Under Portfolio-fliken här på bloggen samlar jag en del bilder på mina hantverksproduker och denna flik kan jag alltid använda som underlag när jag en dag ska sammanställa min portfolio, för det vill jag göra. Men än  så länge har jag lagt denna punkt på is.

Våga chansa. Med denna punkt ville jag framhålla att jag skulle våga ta tag i nya utmaningar som kommer i min väg under årets lopp. De har kanske inte blivit så många, men de två största är praktiken och "tisdagsklubben" (som pappa så fint sade det). Att själv stå framför en klass och hålla i en lektion (i textilslöjd då för min del) trodde jag aldrig skulle ske för något år sedan. Men jo, det hände, jag överlevde och har många kvar under pågående praktik och i framtiden. För det andra har jag som sagt gått med i tisdagsklubben och det var en stor, men ganska spontan, chansning. Hittills har jag varit nöjd med att ha gått med. Vad denna tisdagsklubb är för något är jag än så länge mycket förtegen om och det är jag rätt nöjd med, för jag behöver tid med det själv först.

Under punkten Våga chansa skrev jag även om att hitta ny fokus och göra året 2014 till ett bra år. I någon mån har jag hittat ny fokus under året, det kan jag skriva under. Fokuset gäller vissa områden i mitt liv, men inte alla. Jag känner att jag inte behöver hitta så mycket mera fokus, utan är nöjd med det jag fått och kör på med det. Året 2014 har hittills varit både upp- och nedgångar såväl fysiskt som psykiskt med bl.a. belastningsskada, skolstress och funderingar om framtiden. För tillfället känner jag ändå att jag har balans i mitt liv, vilket det inte alltid har varit de senaste åren. Kanske allt ordnar sig till slut i alla fall!

Till slut säger jag bara; to be continued...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti