perjantai 19. syyskuuta 2014

Vecka 38 - Viikko 38

Denhär veckan har varit så gott som fullspäckat med skola och skolarbeten. På grund av det har jag fått både flytta plats på och omformulera träningspassen så att de passat in i mitt schema bättre än ursprungliga planen. Hittills har det bara blivit två pass, men jag har även utnyttjat vardagsmotionen och cyklat varje dag till skolan. Alla tankar på bloggen har tyvärr blivit åsidosatta. Några inlägg har jag börjat jobba på här för kanske en vecka sedan, så förhoppningsvis får jag dem klart så småningom för att få upp dem här. Vad har hänt den senaste veckan då?
     Förra helgen var jag hemma hos mamma och pappa och det var en minst sagt fullspäckad helg med både förrådsstädning och matgäster. Skola har jag haft varje dag denna vecka förutom i onsdags. I och med ledig dag i onsdags passade jag på att kickstarta höstens praktik med tre auskultationer, nämligen matematik, biologi och hälsokunskap. I okotber börjar jag undervisa själv. Spännande. Senaste dagarna har jag jobbat på ena helhetsplanen till den egna undervisningen och idag presenterade jag den under praktikhandledningen. Min handledare var positivt inställd till planen, vilket var skönt att höra och det lättade mycket på mitt hjärta idag. Då vet jag också ungefär hur jag ska tänka när jag börjar arbeta på den andra helhetsplanen. Vad dessa helhetsplaner går ut på kan jag ta och beskriva i ett annat inlägg. Idag hade vi en lång föreläsning om Ipad i undervisningen med engelsmannen Joe Moretti på Vasa Stadsbibliotek. Jag var nervös för om jag skulle förstå något av engelskan, men det var onödigt för det gick bra. Så har min vecka sett ut i korthet och som ni märker har skolan verkligen kommit igång på allvar nu och det är bara att tuta och köra.
     Mina planer för helgen är att göra en del skolarbeten, veckostäda, träna samt åka ut och plocka lingon och "sno" lite äpplen. Och ta det lugnt förstås för de två senaste helgerna har varit väldigt fullspäckade med program och så mycket vill jag inte ha att göra i helgen. Jag kör på att ta det mer spontant. Ha dé!

- Matilda


Tällä viikolla minulla on ollut suhtkot paljon koulua ja koulutöitä. Sen takia treenit eivät ole menneet ihan suunnitelmien mukaisesti ja blogia en ole edes ehtinyt ajatella. Minulla on tullut treenattu tähän mennessä vain kaksi kertaa, mutta olen ollut sitä ahkerampi käyttämään hyötyliikuntaa hyväkseni, koska olen pyöräillyt joka päivä kouluun viikon aikana. Blogin suhteen olen aloittanut kirjoittamaan pari uutta postausta joku aika sitten, joten ne tulee tänne sitä myötä, kun ovat valmiita.
     Tällä viikolla minulla on ollut koulua neljänä päivänä. Keskiviikkona oli vapaa päivä ja silloin aloitin omalta osaltani syksyn harjoittelujakson kolmella auskultoinnilla, matematiikka, biologia ja terveystieto. Lokakuussa aloitan oman opetukseni. Siitä tulee jännittävää. Sen takia olen tällä viikolla suunnitellut ensimmäistä kahdesta kokonaissuunnitelmastani harjoitusjaksoa varten. Tänään esitin sen harjoittelukoulun käsityönopettajalle, joka suhtautui positiivisesti suunnitelmaani. Olen hyvin kiitollinen siitä. Tänään olin myös yhdellä pitkällä luennolla Vaasan Kaupunginkirjastolla. Luento käsitteli miten opettaja voi käyttää Ipad:iä omassa opetuksessaan. Luennoitsija oli englantilanen Joe Moretti. Pelkäsin hieman, etten ymmärtäisi mitään luennosta, kun se oli englanniksi. Pelkäsin turhaan, se meni hyvin. Koulu on siis päässyt pyörähtämään käyntiin oikein kunnolla, joten on annettava palaa menemään tästä eteenpäin.
     Viikonloppusuunnitelmaani kuuluu koulutöiden tekoa, viikkosiivousta, treenejä sekä puolukoiden että omenoiden pomimista. Kaksi viimeistä viikonloppua ovat olleet niin kiireisiä, joten tämän viikonlopun aion ottaa enemmän spontaanisesti ja rennosti. Ihanaa viikonviahdetta!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti