tiistai 18. maaliskuuta 2014

Vår i luften. Eller? - Kevättä ilmassa?

Senaste tiden har jag haft en hel del vår i sinnet och glatt mig åt att våren äntligen kommit efter en mycket märklig vinter. Till det goda humöret har även en resa ner till Esbo med E för att hälsa på H bidragit samt att jag i helgen fick plockat in praktiktimmarna i mitt schema. Men idag var det slut på nästan allt det goda. Imorse när jag steg upp snöade det. Snöar! När det en gång inte velat bli en ordentlig vinter behöver det inte komma snö nu heller. För det andra kom jag på mig själv idag att jag missat mig rejält med inplockningen av praktiktimmarna. Det schema jag fick av min handledare gällde för sista perioden, som startar först i början på april och jag hade ju plockat in textilslöjdstimmar från det redan på marssidan. Dessutom skulle vi auskultera (= titta och dokumentera) 10x45min i övriga ämnen. Jag hade ju trott att vi skulle vara 10 olika tillfällen på auskultation i övriga ämnen, så där hade jag ju plockat in i kalendern min alltför många lektioner. Pust. Kategorin 'övriga ämnen' har jag rättat till ikväll efter mycket räknande, funderande och pysslande. Ska ta mig an textilsidan imorgon och försöka fixa till det också. Nog pratat om det. Till sist tänkte jag dela med mig av mina idéer till hantverksprojekt, som jag skulle vilja förverkliga inom närmaste framtiden. Kanske är det vår i luften där också.

Viime aikoina minulla on ollut kevättä rinnassa ja iloinnut, että kevät vihdoin on täällä erikoisen talven jälkeen. Hyvään mieleeni on vaikuttanut myös se, että kävin E:n kanssa jokin aika sitten Espoossa viikonlopun yli tapaamassa H:ta sekä se, että sain viime viikonlopun aikana pomittua kaikki harjoittelutuntini kalenteriini ja teidän lopullisen lukkarini koulun loppumiseen saakka. No, tänään se kiva sitten loppu. Aamulla, kun nousin ylös satoi lunta. Ei sitä enää tarvi tulla, kun ei ole tullut aiemminkaan kamalasti. Näky hirvistytti kunnolla! Ei siinä kaikki, päivän aikana hoksasin, että olen poiminut suurimman osan harjoittelutunneistani väärin. Suurin osa tekstiilityön tunneista, jotka olin poiminut, alkavat vasta huhtikuun puolella ja olin pistänyt niitä jo maaliskuun puolelle. Meidän on myös auskultoitava 10x45min muissa oppiaineissa ja sen olin ekana ymmärtänyt väärin, joten olin poiminut aivan liikaa niitä tunteja kalenteriini. Sen osion olen tänä iltana saanut muokattua oikeaksi määräksi. Tekstiiliosion otan käsittelyyn toisena päivänä. Viime aikoina minulla on ollut monta ideaa tuleviin käsityöprojekteihin, joten ajattelin pistää tännekin muutama ideoistani.

- Stickade sockor (ett par efter mönster med tre olika färger) / Sukat (mallin mukaan kolmella erillä värillä)
- Virkade små påsar / Pieniä virkattuja pusseja
- Virkad korg / Virkattu kori
- Påsar av godispapper / Pusseja karkkipaperista
- Skottkärra / Kottikärry
- Virkad halsduk / Virkattu kaulahuivi
- Sängöverkast i lappteknik / Sängynpäällinen tilkkutekniikassa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti