lauantai 14. joulukuuta 2013

Julfesttider

Då var jullovet äntligen här. Skönt med en längre ledighet. Ska tillbaka bakom skolbänken först andra veckan i januari, men det vill jag ännu inte tänka på. En lite större inlämningsuppgift ska jag fixa klart (förhoppningsvis) de närmaste dagarna och sedan lämna in först efter julen. På det sättet hinner jag finslipa på det under jullovet när jag känner för det. Nog pratat om det.

Med advents- och juletid kommer också julfester och andra festligheter in i bilden, vilket inneburit att jag också hunnit med julfestfirande och dylikt. Måndagen efter lillajulshelgen var jag på min första sitz som universitetsstuderande (har varit på en tidigare i samband med ett studiebesök till Åbo på trean i gymansiet). Det var halarinvigningssitz som gällde denna gång. Halarna vi beställt (ni vet domdär halarna studeranden från universitet och yrkeshögskolor har på sig när dom gör pr för skolan och som det är en hel massa märken på) skulle förstås invigas. Inför kvällen var jag väldigt nervös, men det gick bra. Det var progarm, vi fick mat och efteråt blev det "dans".

I onsdags bar det av mot årets första julfest. Det var Vasa Studentmissions julfest. Iom att jag deltagit i alphakursen (som ordnades av Vasa Studentmission), deltog jag även i julfesten. Det var riktigt trevligt och mysigt. Knytkalas och olika program. Vem trodde egentligen att jag skulle dansa ringlekar ännu vid 21 års ålder? Inte jag iaf, men det blev till det i onsdags.

Igår bar det av till årets andra och sista julfest, nämligen slöjdlärarnas julfest. Där fick vi också mat och det var en del program. Det hände inte så mycket på julfesten, men jag är nöjd att jag for ändå, trots att jag inte kände mig så peppad innan. Fick ett ansikte till många av de äldre slöjdstuderandena. Det hör till traditionen att slöjdettorna ska ha ett luciatåg på julfesten. Jag kan ju bara säga att vårt luciatåg var det mest oplanerade man någonsin skådat! Gossarna fick agera lucia och tärnor och vi flickor stjärngossar och tomtar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti