tiistai 31. joulukuuta 2013

Året var 2013

Tänkte försöka få till en sammanfattning av året som gått, kolla genom kalendern och bloggen för att få med det viktigaste. Kalendern jag använde i våras är i Vasa, så den har jag ingen nytta av. Tyvärr inte bloggen heller riktigt, så mycket som jag flummar om allt ibland. Jag får helt enkelt försöka fundera och komma ihåg.

Januari
Efter att det nya året firats in åkte jag och pappa ner till Åland. Vi fixade till i lägenheten en del så att det blev riktigt mysigt. Vi var över en dag till Stockholm, bl.a. till Vasamuseet. Det var riktigt intressant, historia har alltid intresserat mig. Hantverkstvåorna och naturfotolinjen var på praktik, så det var lugnt värre i skolan. Jag jobbade ibland. Kunde konstatera att denna tid (januari-februari) var en väldigt lugn tid på året på Åland. Lågsäsong på hög nivå.

Februari
- Mamma var och hälsa på mig första gången i Mariehamn
- Sportlovet firades en vecka tidigare än jag var van vid; vi åkte på familjesemester till Teneriffa. Jag fick vila ut riktigt ordentligt. En skön vecka och paus i vardagen.

Mars
I mars hände det inte så mycket som jag kommer ihåg i alla fall. Enligt bloggen var det utgång till Arken och Kino iom Arkens 40-årsjubileum. I slutet av mars åkte jag med familjen till Vuokatti för några dagars skidsemester iom att mamma vann en veckas gratis boende i Vuokatti vid påsken. Och så utställning på bibban med klassen.

April
Tillbaka på Åland med E i släptåg. I släptåg på ett positivt sätt. E kom på tre veckors praktik till Åland och bodde hos mig under tiden. Det var skoluppgifter, läsning inför inträdesprov och en hel del skratt antar jag. H hann också besöka oss under en helg. Vi var bl.a. och kollade Ålands projektkörs "A tribute to Queen"-konsert. Väldigt bra konsert! Efter att både E och H åkt hem till sitt, åkte min klass på studieresa till Sverige, närmare bestämt på glasblåsning till Kosta och KostaBoda glascenter. Glasblåsning var svårt, men roligt. Vi hade en mycket pedagogisk kursdragare.

Maj
I maj började jag jobba mera, var på inträdesprov till Helsingfors och hade besök av pappa, farmor och pappas kusin. Och så var det skoluppgifter, skoluppgifter och skoluppgifter. Färdigställande av produkter och portfolion samt Art Park och dess vernissage. Och så med skolan till Stockholm över en dag. Det var en underbar dag med besök till Liljevalsch och Skansen. Skolavslutning och utgång hann jag också med.

Juni - Juli
I månadsskiftet maj-juni åkte jag hem en vecka innan sommarjobbet började. Efter det jobbade jag hela sommaren, många helger blev det. Sammanlagt var jag ledig tre lördagar under två och en halv månad. Inträdesprov i Vasa i början av juni, svaret kom i början av juli. Jag hade kommit in till textillärarutbildningen i Vasa! Midsommaren firades ensam hemma i lägenheten. I slutet av juli kom mamma och pappa på besök. Det blev bl.a. Stockholm och Rockoff. Jag och mamma var och kollade på svenska Petter. Efter det var jag tvungen att införskaffa hans nyaste skiva "Början på allt". Det har varit min återkommande livlina sedan dess.

Augusti
Jag avslutade mitt sommarjobb i mitten på augusti, packade bilen full med grejer och åkte till fastlandet på obestämd tid. Jag var och besiktade min bil för första gången och den gick igenom. Tillbaka till Åland en sista gång för att packa ihop det sista, tömma och städa lägenheten för att flytta till Vasa. Vemodigt! Men jag fick ju åka dagsbåt över till Åbo i alla fall. I slutet av augusti påbörjade jag min textillärarutbildning. Det var nervöst och pirrigt, men första hösten har gått över förväntan.

September - Oktober - November
I september var det gulisintagning. Det var spännande, men kul. Vår klass vann priset för bästa feeling i klassen. Vi hade verkligen satsat på att vinna, så något gav ju resultat åtminstone. Hösten gick åt att finna sig till rätta i Vasa, sakna Åland, göra skoluppgifter och måla möbler. Har varit hem och hälsa på säkert lika många gånger som jag var under hela tiden jag bodde på Åland, känns det i alla fall som. Jag, mamma och pappa var och titta på den nya musikalen "Fighting Star" på Vasa Teater, H var och hälsa på mig och E i Vasa bl.a. En del träning och Alphakurs hörde också hösten till.

December
Våra halare kom i slutet på november och i början av december var det då halarinvigningssitz. Helt okej tillställning, men inget jag hurrar för desto mera. Skrev hösten tredje och sista tent. Jag hann med två julfester; studentmissionens och slöjdlärarnas. Båda lika trevliga. Sedan blev det jullov och jag åkte hem till mamma och pappa och här är jag fortfarande. Jag har stickat, virkat, träffat E & , ätit massor med mat, tränat för lite, hunnit med ett par dagar till Helsingfors, firat jul och nu nyår (framför datorn, jo jag vet, men jag har det trevligt för det).

Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis har 2013 varit ett lugnt, men omtumlande, år. Några jag kännt lite bättre har dött, vilket förståss inte är roligt. Jag har själv inte alltid mått så bra, en förlamande trötthet slog till förra vintern oh den har hållit i sig ganska länge, vilket har tagit ner humöret en del också. Allteftersom tiden gått har den gett med sig, men den finns närvarande i bakgrunden ändå, som en skugga. Jag har delvis kommit över det, delvis lärt mig hantera det. Samtidigt som det varit en del gråt och tårar har det funnits massor med äkta skratt och roliga stunder som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta. Jag har träffat nya människor, flyttat, börjat må sakta men säkert bättre. Funderat i mängd och massor, för mycket ibland, insett att jag har underbara vänner och föräldrar. Insett att det finns människor som faktiskt bryr sig om mig, försökt lära mig ha bättre kontakt med människor. Det har varit ett år med upp- och nergångar, högre toppar och djupare dalar än vanligt, men jag är ändå väldigt tacksam och glad för allt jag fått uppleva och lära mig. Med alla nya lärdomar och funderingar från det gångna året ser jag med tillförsikt på det nya året 2014 och jag har bestämt mig för att göra det bästa av det kommande året, ta vara på chanser och möjligheter som dyker upp. Avklara gamla, halvfärdiga projekt och våga pröva på nya, utmanande saker.

Med detta megainlägg vill jag önska alla läsare ett GOTT NYTT ÅR!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti