sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Sommaren 2013

Sommaren 2013 blev helt okej till slut. Lugnare än förra sommaren dock, men å andra sidan tjänade jag ihop mera pengar denna sommar än förra. Jobbade i kassan på en livsmedelsbutik i Mariehamn, där jag även hade extraknäckt under vintern. Arbetstiderna var inte dom bästa, men det gick. Det var andra sommaren i rad jag jobbade i en livsmedelsbutik, så nästa sommar vill jag gärna jobba med något annat. Med andra ord gick största delen av sommaren åt till att jobba. Av mina 13 veckor sommarledigt från skolvärlden jobbade jag 10 veckor och var ledig tre.

Jag startade med en veckas ledighet i slutet på maj. Jag tog mitt pick och pack och åkte hem till föräldrarna den veckan. Det var riktigt skönt att få komma hem. Hann träffa familj och vänner och hunden blev bortskämd, då hon fick så mycket uppmärksamhet av mig. Vi hann även med en examensfest och en studentfest. Innan det bar av mot Åland igen var det urvalsprov i Vasa som gällde. Nervös som fan. Sedan var det bara att vänta på resultatet till juli. Väl tillbaka på Åland började jag jobba och jobbade ända tills mitten på augusti. Lämnade inte kobben på två månader! Antagligen rekord för min del! Försökte träna så gott det gick mellan arbetspassen samt ta det lugnt och njuta av sommaren, men det gick inte så bra iom att jag var ledig en dag här och en dag där. Det hade varit trevligare att vara ledig två dagar i streck någongång också. Lärde känna många nya människor på jobbet i alla fall. Midsommarhelgen firades i stan, i min höghuslägenhet. Tog en cykeltur och gjorde god mat.

I juli kom äntligen svaret från urvalsprovet i Vasa och jag hade kommit in! Vilken glädje! Vilken förvirring! Vilket vemod över att behöva lämna Åland! Slutligen infann jag mig i beslutet att flytta till Vasa efter 14 månader på Åland. Träffade vännen E någon dag efter att jag fått antagningsbeskedet och vi gjorde upp en plan över hurudan lägenhet vi skulle söka. Vi hade redan tidigare pratat om det, att ifall jag också får studeiplats i Vasa så ska vi söka en gemensam lägenhet. Ganska fort fick vi napp i en nyrenoverad lägenhet. Hade under sommaren tänkt åka till ön jag bodde och jobbade på förra sommaren, men det blev inte av. Den helgen jag hade tänkt åka hamnade jag att jobba. Kanske en annan gång.

I slutet av juli kom mina föräldrar på besök till Åland. Första dagen var vi till Stockholm. Vi var till  Gamla stan, nyöppnade Abba-museet och gick bara allmänt runt på stan. Vädret var kallt och mulet.  Jag hade t-skjorta. två längärmade tröjor och långbyxor på mig samt strumpor i skorna och hade inte ett dugg för varmt. Väl tillbaka på Åland tvingade jag mamma på Rockoff en kväll. Vi kollade in den svenska rap-artisten Petter. Riktigt bra var det. Senare var jag tvungen att köpa hans nyaste skiva "Början på allt" (?) och den är helt sanslöst bra. Art Park-utställningen hann vi beskåda också samt spendera några dagar i Helsingfors. Där hade vi bättre tur med vädret iaf.

Augusti kom och den stora flytten knackade på dörren. Jag avslutade sommarjobbet, packade ner saker i mängd och massor, kånkade lådor och städade, åkte rutten Åland-Åbo-Vasa-barndomshemmet x antal gånger i x antal varianter och riktningar. Packade upp saker, städade ännu mera, träffade vänner, yrade runt. Så mina två sista semesterveckor gick åt till packning och allt vad det innebär främst. Och så i slutet av augusti började skolan i Vasa, jag saknade Åland ibland och jag fyllde år .Det kändes inte lika dramatiskt i år som ifjol. Så nu hoppas jag på en lugn höst i studiernas tecken och med förhoppningen om att jag inte behöver flytta på ett tag igen. (Och det tror jag inte heller) Så jag vill önska er alla en fin och lugn höst!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti