lauantai 20. heinäkuuta 2013

Födelsedagsmånaden

Och så var den årliga födelsedagsmånaden här igen. Alla i vår familj fyller inom loppet av en månad med första födelsedagen den 26 juli och den sista 28 augusti. Varje år samma fråga som dyker upp; vad ska jag hitta på för födelsedagspresent i år då? Nå, en present till första födelsedagsbarnet är på gång, har en idé till den andra och till den tredje vet jag inte ännu vad jag ska hitta på. Varje år försöker jag ge något jag själv gjort, det blir mer personligt på det sättet än att köpa något krimskrams, som börjar samla damm och är till ingen nytta. Tänker alltid på personen ifråga och dennes intressen när jag ska hitta på någon present, men även att presenten gärna får vara funktionell.

Så det är det som är just nu mest aktuellt i hantverksväg för min del. Men även ett stickprojekt, håller nämligen på att sticka strumpor. Den första är nästan klar. Mina stickprojekt tar alltid väldigt lång tid att få klart, jag tar nämligen fram sticksömmet och stickar litegrann medan jag ser på tv, lägger undan sticksömmet, som glöms bort och  tar fram det igen efter nån vecka och så rullar det på. Men egentligen är det bra sysselsättning just när man tittar på tv. Trots att jag kunnat sticka redan i flera år har jag inte riktigt kommit till den punkt att jag obehindrat kan se på tv samtidigt som jag stickar, utan måste se att allt går som det ska på stickningen vid ungefär var tredje maska. Kanske det kommer med åren och lärdomen... Har inte heller kommit så långt att jag kan sticka mönster och tröjor, men det ska jag ännu lära mig. Det är redan tillräckligt svårt att sticka hälen på en vanlig stickad strumpa enligt mig.

Nu ska jag skrida till verket igen och fundera och fixa vidare på födelsedagspresenter. Tack och adjö för denna gång.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti