sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Hälsosam livsstil

Att anamma och ha en hälsosam livsstil har varit något jag bara ägnat mig halvhjärtat åt förut. Mest har det bara blivit en hel massa prat och ingenting gjort. Det enda jag gjort är att jag försökt hålla grundkonditionen uppe genom makliga promenader, folkdans och ridning. Visst har jag gillat att rida och dansa folkdans, men motivationen gick upp och ner de sista åren jag höll på.

Sedan jag flyttade hemifrån blev det att jag slutade med både ridningen och folkdansen. Men jag hittade en ny träningsform, vilket gett mig ny motivation och energi. Nämligen att börja träna på gym och gå på dragna pass, t.ex. zumba, bodybalance och spinning. I den har jag verkligen hittat en ny träningsform som passar mig och som gett ny inspiration till att träna. Jag borde ännu komma igång med styrketräningen. Men iom att det är längre ljusare på kvällarna blir det att även att vara ute mera och motionera. Där blir det då att hitta en balans mellan inomhus- och utomhusträning.

Ny inspiration till träningen fick jag även här i påskas på lite annat sätt. Jag var med familjen till Vuokatti i sex dagar och skidade mer eller mindre. Förut har jag inte gillat skidning så mycket, främst kanske pga att mina föräldrar alltid tjatat på mig att jag haft dålig skidteknik, men dagarna uppe i Vuokatti gjorde ändring i saken. Det var hur roligt som helst att skida och min föräldrar klagade inte en gång! Dom tyckte att den blivit bättre. KUL! Så träningen har givit resultat och det är skönt att allt inte gått förgäves. Sanningen är att jag inte skidat en gång  i vinter innan i påskas. Och snart får jag börja cykla. Jipii!

Jag kan även kontrollera bättre vad jag äter sedan jag flyttade hemifrån, vilket också är positivt. Så jag har försökt ändra mina matvanor till det bättre hållet och sakta men säkert går det åt rätt håll. Visst unnar jag mig ibland något gott, men jag försöker att det inte blir för mycket av det goda heller.

Som en följd av en hälsosammare livsstil har jag börjat sova bättre. Men det kan även vara till viss del tack vare att jag börjat skriva dagbok och fått ordning på allt som snurrat runt i skallen på mig. Jag är den som tänker ganska mycket och ibland ältar jag onödiga grejer. Men som det ser ut nu är det mesta påväg åt rätt håll och jag försöker och ska få detta att bli en hållbar och hälsosam livsstil.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti